دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 18-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tababtabaei S H, Alimohammadi I, Kharghani Moghadam S M, Taheri E, Dalvand S, Ebrahimi H. The Investigation of Personality Effects on Driving Errors. johe 2022; 9 (1) : 2
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-700-fa.html
طباطبائی سید حسین، علیمحمدی ایرج، خارقانی مقدم سیده ملیکا، طاهری احسان، دالوند سارا، ابراهیمی حسین. بررسی اثر شخصیت بر خطاهای رانندگی با استفاده از شبیه‌ساز رانندگی. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1401; 9 (1) :12-18

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-700-fa.html


1- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- گروه روانشناسی، دانشگاه توانبخشی و علوم بهزیستی، تهران، ایران
4- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، hossein.ebrahimi@yahoo.com
چکیده:   (1477 مشاهده)
سابقه و هدف: در پدید آمدن تصادفات رانندگی چهار عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط مؤثر هستند. ازجمله متغیرهای اساسی در عامل انسانی می‌توان به عوامل شخصیتی اشاره کرد که موجب شکل‌گیری رفتار افراد می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی اثر شخصیت بر خطاهای رانندگی با استفاده از شبیه‌ساز رانندگی انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه روی 80 راننده با محدوده سنی 20 تا 40 سال انجام شد. برای بررسی خطاهای رانندگی از شبیه‌ساز خودروی پراید و متغیرهای انحراف عرضی خودرو، میزان افزایش سرعت و برخورد با مانع استفاده شد. ویژگی‌های شخصیتی افراد نیز با استفاده از پرسش‌نامه پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ تعیین شد. پس از جمع‌آوری داده‌ها، اطلاعات آن‌ها با نرم‌افزار spss نسخه 21 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد روش Fuzzy-Heart ارائه‌شده، به‌طور موفقیت‌آمیزی در برآورد احتمال کمّی خطای انسانی به کار گرفته شده است. روش پیشنهادی شرایط به‌وجودآورنده خطا را شناسایی و سهم تأثیر مربوط به هر کدام از این شرایط را برآورد می‌کند.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد برخی از عوامل شخصیتی با خطاهای رانندگی همبستگی دارند. رانندگی فعالیت معمولی روزانه است که به پردازش اطلاعات پویا نیاز دارد. پردازش اطلاعات در شخصیت‌های مختلف متفاوت است و موجب تغییر میزان خطاهای رانندگی می‌شود.

 
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 744 kb]   (698 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی

فهرست منابع
1. Wells S, Mullin B, Norton R, Langley J, Connor J, Jackson R, et al. Motorcycle rider conspicuity and crash related injury: case-control study. BMJ. 2004;328(7444):857. [PMID: 14742349] DOI: 10.1136/bmj.37984.574757.EE [DOI:10.1136/bmj.37984.574757.EE] [PMID] [PMCID]
2. Murray C, Lopez A. A compendium of incidence, prevalence and mortality estimates for over 200 conditions. The Global Burden of Disease and Injury Series The Global Burden of Disease. 1996;2.
3. Odero W, Khayesi M, Heda P. Road traffic injuries in Kenya: magnitude, causes and status of intervention. Inj Control Saf Promot. 2003;10(1-2):53-61. [PMID: 12772486] DOI: 10.1076/icsp.10.1.53.14103 [DOI:10.1076/icsp.10.1.53.14103] [PMID]
4. World Health Organization. Global status report on road safety 2018: supporting a decade of action. Geneva: WHO; 2018. Available from: https://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2018/en/
5. World Health Organization 2018.World health statistics. Monitoring health for the SDGs(sustainabledevelopment goals). Geneva: World Health Organization; 2018. Retrieved from http://www.who.int/gho/publications/ world_health _statistics/ 2018/en/.
6. Sohrabi MS, Motamedzade M, Golmohammadi R, Moghimbeigi A. Using a driving simulator to assess driver's reaction time to two types of brake lights. Iran Occup Health. 2013;10(1):1-10.
7. Rezazadeh Z, Askarishahi M, Vakili M. Trend of Fetal Traffic injuries in Iran from 2009 to 2018. Tolooebehdasht. 2021;19(6):50-62. DOI: 10.18502/tbj.v19i6.5709 [DOI:10.18502/tbj.v19i6.5709]
8. Narimani M, Rajabi S, Ahadi B, Hosseini SS. Comparison of reaction time, distraction and fatigue in the drivers involved in accidents and normal drivers. Know Res App Psych. 2011;12(44):47-54.
9. Amado S, Koyuncu M, Kacaroglu G. Evaluation of factors affecting safe driving: Demografic factors, experience, personality and psycho-technical evaluation. Turk J Psych. 2004;19(53):23-47.
10. Geramy An, Badri R, Zeinali S. Comparison Of Personality Types (The Types A&B Personalities And Sensation Seeking) Men And Women Offender Drivers. Wo Study Fam. 2009;2(5):97-108.
11. Herzberg PY. Beyond "accident-proneness": Using Five-Factor Model prototypes to predict driving behavior. J Res Pers. 2009;43(6):1096-100. DOI: 10.1016/j.jrp.2009.08.008 [DOI:10.1016/j.jrp.2009.08.008]
12. Hatami H, Fathi An, Dowlatshahi B. Comparison between personality characters of reckless drivers and ordinary drivers (Case study: karaj); 2011.
13. Strahan C, Watson B, Lennonb A. Can organisational safety climate and occupational stress predict work-related driver fatigue? Transp Res F: Traffic Psychol Behav. 2008;11(6):418-26. DOI: 10.1016/j.trf.2008.04.002 [DOI:10.1016/j.trf.2008.04.002]
14. Adl J, Dehghan N, Abbaszadeh M. The survey of unsafe acts as the risk factors of accidents in using taxis for intercity travelling in Tehran. Safety promotion and injury prevention (Tehran). J Saf Prom Inj Prev. 2014; 2(5):283-290.
15. Irwin C, Monement S, DesbrowB. Drinking, Texting, Eating: The influence of everyday distractions on simulated driving performance. Traffic Inj Prev. 2015;16(2):116-23. [PMID: 24828121] DOI: 10.1080/15389588.2014.920953 [DOI:10.1080/15389588.2014.920953] [PMID]
16. Goldberg LR. An alternative" description of personality": the big-five factor structure. J Pers Soc Psychol. 1990;59(6):1216-29. [PMID: 2283588] DOI: 10.1037//0022-3514.59.6.1216 [DOI:10.1037//0022-3514.59.6.1216] [PMID]
17. Endsley MR. Toward a theory of situation awareness in dynamic systems. Situational awareness: Routledge; 2017. p. 9-42. [DOI:10.4324/9781315087924-3]
18. Vidulich M, Dominguez C, Vogel E, McMillan G. Situation awareness: Papers and annotated bibliography. Armstrong Lab Wright-Patterson Afb Oh Crew Systems Directorate; 1994. [DOI:10.21236/ADA284752] [PMID]
19. Smith K, Hancock PA. Situation awareness is adaptive, externally directed consciousness. Hum Factors. 1995;37(1):137-48. DOI: 10.1518/001872095779049444 [DOI:10.1518/001872095779049444]
20. Salmon PM, Stanton NA, Young KL. Situation awareness on the road: review, theoretical and methodological issues, and future directions. Theor Issues Ergon Sci. 2012;13(4):472-92. DOI: 10.1080/1463922X.2010.539289 [DOI:10.1080/1463922X.2010.539289]
21. Gugerty LJ. Situation awareness during driving: Explicit and implicit knowledge in dynamic spatial memory. J Exp Psychol Appl. 1997;3(1):42-46. DOI: 10.1037//1076-898X.3.1.42 [DOI:10.1037//1076-898X.3.1.42]
22. Clarke S, T Robertson I. A meta‐analytic review of the Big Five personality factors and accident involvement in occupational and non‐occupational settings. J Occup Organ Psychol. 2005;78(3):355-76. DOI: 10.1348/096317905X26183 [DOI:10.1348/096317905X26183]
23. Marshall GN, Wortman CB, Vickers RR, Kusulas JW, Hervig LK. The five-factor model of personality as a framework for personality-health research. J Pers Soc Psychol. 1994;67(2):278-86. [PMID: 7932063] DOI: 10.1037//0022-3514.67.2.278 [DOI:10.1037//0022-3514.67.2.278] [PMID]
24. Oltedal S, Rundmo T. The effects of personality and gender on risky driving behaviour and accident involvement Saf Sci. 2006;44(7):621-8. DOI: 10.1016/j.ssci.2005.12.003 [DOI:10.1016/j.ssci.2005.12.003]
25. Lajunen T. Personality and accident liability: are extraversion, neuroticism and psychoticism related to traffic and occupational fatalities? Pers Individ Differ. 2001;31(8):1365-73. DOI: 10.1016/S0191-8869(00)00230-0 [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00230-0]
26. Ashton MC, Lee K, Perugini M, Szarota P, De Vries RE, Di Blas L, et al. A six-factor structure of personality-descriptive adjectives: solutions from psycholexical studies in seven languages. J Pers Soc Psychol. 2004;86(2):356-66. [PMID: 14769090] DOI: 10.1037/0022-3514.86.2.356 [DOI:10.1037/0022-3514.86.2.356] [PMID]
27. Hagh-Shenas H, Hosseini M, Jamshidi M, Azizi HR. Relation of personality traits with driving behavior in city of Shiraz in 2005. Hakin Res J. 2008;11(3):47-54.
28. Peabody D, De Raad B. The substantive nature of psycholexical personality factors: A comparison across languages. J Pers Soc Psychol. 2002;83(4):983-97. [PMID: 12374448] DOI: 10.1037//0022-3514.83.4.983 [DOI:10.1037//0022-3514.83.4.983] [PMID]
29. Faraahani M, Kasirlo Y. Comparing big five factors of personality in violating and non-violating drivers. J Psychol. 2006;1(1):123-142.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb