دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 18-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tababtabaei S H, Alimohammadi I, Kharghani Moghadam S M, Taheri E, Dalvand S, Ebrahimi H. The Investigation of Personality Effects on Driving Errors. johe. 2022; 9 (1) :12-18
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-700-fa.html
طباطبائی سید حسین، علیمحمدی ایرج، خارقانی مقدم سیده ملیکا، طاهری احسان، دالوند سارا، ابراهیمی حسین. بررسی اثر شخصیت بر خطاهای رانندگی با استفاده از شبیه‌ساز رانندگی. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1401; 9 (1) :18-12

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-700-fa.html


1- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- گروه روانشناسی، دانشگاه توانبخشی و علوم بهزیستی، تهران، ایران
4- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، hossein.ebrahimi@yahoo.com
چکیده:   (359 مشاهده)
سابقه و هدف: در پدید آمدن تصادفات رانندگی چهار عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط مؤثر هستند. ازجمله متغیرهای اساسی در عامل انسانی می‌توان به عوامل شخصیتی اشاره کرد که موجب شکل‌گیری رفتار افراد می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی اثر شخصیت بر خطاهای رانندگی با استفاده از شبیه‌ساز رانندگی انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه روی 80 راننده با محدوده سنی 20 تا 40 سال انجام شد. برای بررسی خطاهای رانندگی از شبیه‌ساز خودروی پراید و متغیرهای انحراف عرضی خودرو، میزان افزایش سرعت و برخورد با مانع استفاده شد. ویژگی‌های شخصیتی افراد نیز با استفاده از پرسش‌نامه پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ تعیین شد. پس از جمع‌آوری داده‌ها، اطلاعات آن‌ها با نرم‌افزار spss نسخه 21 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد روش Fuzzy-Heart ارائه‌شده، به‌طور موفقیت‌آمیزی در برآورد احتمال کمّی خطای انسانی به کار گرفته شده است. روش پیشنهادی شرایط به‌وجودآورنده خطا را شناسایی و سهم تأثیر مربوط به هر کدام از این شرایط را برآورد می‌کند.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد برخی از عوامل شخصیتی با خطاهای رانندگی همبستگی دارند. رانندگی فعالیت معمولی روزانه است که به پردازش اطلاعات پویا نیاز دارد. پردازش اطلاعات در شخصیت‌های مختلف متفاوت است و موجب تغییر میزان خطاهای رانندگی می‌شود.

 
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 983 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb