Ethics code: IR.UMSHA.REC.1396.879
Aliabadi M, Golmohammadi R, Oliaei M, Babamiri M, Faradmal J, Rahmani R. Experimental Investigation of the Effects of Environmental Factors on Physiological and Neurophysiological Responses of Drivers in a Simulated Driving Environment. johe 2024; 11 (3) : 4
URL:
http://johe.umsha.ac.ir/article-1-959-fa.html
علی آبادی محسن، گلمحمّدی رستم، علیایی محمّد، بابامیری محمّد، فردمال جواد، رحمانی رامین. بررسی تجربی اثر عوامل محیطی بر پاسخهای فیزیولوژیک و نوروفیزیولوژیک رانندگان در یک محیط رانندگی شبیهسازیشده. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1403; 11 (3) :24-32
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-959-fa.html
1- گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی شیراز، شیراز، ایران
4- گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
5- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
6- گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران ، 1raminrahmani@gmail.com
چکیده: (2533 مشاهده)
سابقه و هدف: کاهش عملکرد ذهنی راننده میتواند به خطا در رانندگی و تصادف منجر شود. با توجه به اهمیت عملکرد ذهنی در رانندگی و سوابق محدود تحقیقات درزمینه اثر عوامل فیزیکی محیط بر عملکرد ذهنی رانندگان، هدف از این تحقیق تدوین روشی برای تحلیل اثرات کوتاهمدت مواجهه با صدا، ارتعاش و شرایط دمایی نامتعارف بر پاسخهای فیزیولوژیک و نوروفیزیولوژیک در رانندگی با استفاده از شبیهساز است.
مواد و روشها: این تحقیق در محیط آزمایشگاهی با مشارکت 43 راننده انجام شد. پس از احراز شرایط ورود به تحقیق و آموزش مقدّماتی، طبق الگوریتم مصوّب، رانندگان در معرض صدای ترافیک، ارتعاش تمام بدن و تغییرات دمایی بهصورت منفرد و توأم قرار گرفتند و اثر این عوامل با آزمونهای شناختی و اندازهگیری دادههای فیزیولوژیک بررسی گردید. سپس مدل آماری برای پیشبینی اثر این عوامل بر روی عملکرد شناختی و انگیختگی توسعه داده شد.
یافتهها: تعداد تنفّس با افزایش ارتعاش و صدا افزایش و فشارخون سیستولیک با افزایش ارتعاش و کاهش دمای محیط افزایش یافت. شاخصهای NN Mean، RMSSD و SDNN با ارتعاش و دما و شاخص LF/HF با صدا و دما مرتبط بودند. علاوهبر عوامل محیطی، سن و شاخص توده بدنی نیز با تغییرات برخی از شاخصهای موردمطالعه ارتباط داشتند.
نتیجهگیری: براساس نتایج مطالعه، مشخص شد عوامل محیطی اثر معناداری بر پاسخهای فیزیولوژیک و نوروفیزیولوژیک دارند. استفاده همزمان از هر دو دسته پاسخهای فیزیولوژیک و نوروفیزیولوژیک مکانیسم اثر عوامل محیطی بر عملکرد رانندگان را بهتر توجیه میکند. نتایج این مطالعه میتواند بستری برای تحقیقات میدانی باشد.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
عوامل فیزیکی