دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 41-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMSHA.REC.1400.024

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

afshari S, Mohammad Fam I, Kalatpour O. Determination of Safety Integrity level using HAZOP Study and Layer of Protection Analysis (LOPA) in Emergency Shutdown Systems (A Case Study in CPF). johe 2024; 11 (3) : 5
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-957-fa.html
افشاری سجاد، محمدفام ایرج، کلات پور امید. تعیین سطح یکپارچگی ایمنی با استفاده از روش HAZOP STUDY و آنالیز لایههای حفاظتی در سیستمهای توقف اضطراری (مطالعه موردی واحد نمکزدایی واحد فراورش مرکزی سایت CPF). مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1403; 11 (3) :33-41

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-957-fa.html


1- گروه ارگونومی، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، دانشگاه علوم توان بخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، sajad.afshari111@gmail.com
2- گروه ارگونومی، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، دانشگاه علوم توان بخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده:   (2370 مشاهده)
سابقه و هدف: باتوجه‌به شدت بالای حوادث در صنایع فرایندی، تعیین سطح یکپارچگی ایمنی برای کفایت و مقاومت لایه‌های حفاظتی مورداستفاده، یک ضرورت است. در این مطالعه، سطح یکپارچگی ایمنی سیستم‌های توقف اضطراری در ردیف‌های نفتی یک میدان ارزیابی شده است.
مواد و روش‌‌ها:  در این مطالعه، از دو روش مطالعه خطر و راهبری عملیات برای شناسایی سناریوهای خطرناک و آنالیز لایه‌های حفاظتی برای تعیین سطح یکپارچگی ایمنی موردنیاز سیستم‌های ابزاردقیق استفاده شد. سناریوهای خطرناک شناسایی‌شده در روش Hazop استخراج و وارد کاربرگ آنالیز لایه‌های حفاظتی (PHA Pro8) شدند. در روش آنالیز لایه‌های حفاظتی، فراوانی رویداد آغازگر، لایه‌های حفاظتی مستقل و سطح قابل‌تحمل ریسک مشخص، و براساس آن سطح، یکپارچگی ایمنی تعیین شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد عمده مخاطرات واحد نمک‌زدایی مربوط به افزایش فشار، افزایش و کاهش سطح، نشت مواد هیدروکربنی و خطرهای گاز هیدروژن سولفید، انفجار و اشتعال است. لایه‌های حفاظتی مستقل موجود در ردیف‌های نفتی مناسب است و در صورت نیاز، لایه‌های حفاظتی مستقل می‌تواند به‌طور معناداری خطر را کاهش دهد. مهم‌ترین علت آتش‌سوزی و انفجار در ردیف نفتی، کاهش سطح مایع هیدروکربنی در مخزن دیسالتر بوده است.
نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان می‌دهد که اختلاف چشمگیر و واقعی ساخت و بهره‌برداری با مرحله طراحی نیازمند بازنگری در سیستم‌های ایمنی است که ازجمله این تغییرات می‌توان به تغییر در سطح یکپارچگی ایمنی سیستم‌های توقف اضطراری (ESD) اشاره کرد.
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 1434 kb]   (604 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb