دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 68-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhtar T, Yeganeh R, Damiri Z. Identification and assessment of Human Error in Cabin Roofed Crane Using SHERPA and SPAR-H Techniques. johe 2022; 8 (4) : 7
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-679-fa.html
اختر طهماسب، یگانه رضا، دمیری ذبیح اله. شناسایی و ارزیابی خطای انسانی در جرثقیل های سقفی کابین دار با استفاده از تکنیک های SHERPA و SPAR-H. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1400; 8 (4) :59-68

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-679-fa.html


1- کارشناس ایمنی واحد خدمات فنی و پشتیبانی، شرکت فولاد هرمزگان، بندرعباس، ایران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، zabiolah.damiri@gmail.com
چکیده:   (2833 مشاهده)
مقدمه : خطاهای انسانی نقش قابل ملاحظه‌ای را در بروز حوادث صنعتی دارند. در این پژوهش به بررسی خطاهای انسانی در اپراتورهای جرثقیل سقفی کابین دار  یک صنعت فلزی  با استفاده از روش های SHERPA و SPAR-H  پرداخته شده است.
روش کار : در ایـن مطالعـه ابتـدا وظـایف  اپراتورهای جرثقیل سقفی کابین دار با استفاده از روش آنالیز سلسله مراتبی وظایف به زیروظایف و فعالیت های مرتبط تقسـیم گردیـد. سـپس بـا بکـارگیری روش SHERPA  اقدام به شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی گردید
 یافته ها: تجزیه و تحلیل کاربرگ های SHERPA نشان داد که در مجموع 217 خطا شناسایی شد که 41 % خطاها از نوع عملکردی، 21% از نوع بازبینی، 13% از نوع بازیابی، 15 % از نوع ارتباطی و 10% از نوع انتخابی بودند. با توجه به نتایج ارزیابی ریسک انجام شده 38% خطاها در سطح ریسک غیرقابل قبول، 26% نامطلوب، 14 % قابل قبول ولی نیاز به تجدید نظر و 22 %  قابل قبول بدون نیاز به تجدید نظرمی باشند.در یافته های حاصل از روش SPAR-H  بالاترین احتمال خطا مربوط به سه زیر وظیفه حرکت طولی، حرکت عرضی و حرکت بالا وپایین بود (.3712/0). کمترین احتمال خطا نیز به زیر وظیفه ثبت گزارش شیفت بود (001/0).
نتیجه گیری:  بیشترین نوع خطای شناسایی شده از نوع عملکردی و بیشترین میزان احتمال خطا در وظیفه حمل بار در طول مسیر(.3712/0) می باشد و در همین راستا برای کاهش خطا  اقدامات اصلاحی لازم در جهت  بهبود فرایند کاری وکاهش خطای انسانی در دسترس پرسنل واحد جرثقیل قرار گرفت.
شماره‌ی مقاله: 7
متن کامل [PDF 1084 kb]   (1831 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb