XML English Abstract Print


، usf.hse@gmail.com
چکیده:   (109 مشاهده)
مقدمه: آموزش اصول ارگونومی نیاز به صرف هزینه­­های مادی هم­تراز با سایر مداخلات همچون تغییر رویه­های کاری، استفاده از فناوری­های جدید و بازطراحی محیط کاری ندارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مداوم ارگونومی بر بهره­وری و میزان مواجهه­ با ریسک­فاکتورهای ارگونومی صورت پذیرفت.
روش بررسی: در این پژوهش 51 نفر از کارکنان یکی از کارخانجات صنایع غذایی تهران در سال 97 با روش نمونه‌گیری ساده انتخاب شدند و اطلاعات دموگرافیک، مواجهه با ریسک­فاکتورهای ارگونومی (با استفاده از روش QEC) و بهره­وری (با استفاده از پرسش­نامه ACHIEVE) ایشان جمع­آوری گردید. این اطلاعات پس از یک دوره­ی آموزشی سمعی و بصری چهارماهه­ی ارگونومی مجدداً جمع­آوری شد و با استفاده از آزمون تی­زوجی، اثربخشی این دوره­ی آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته­ ها: نیمی از کارگران، در بدترین پوسچر کاری ممکن قرار داشتند؛ تعداد نفرات این گروه پیش و پس از آموزش تغییری نکرده بودند، همچنین دو سوم از نمونه های آماری نیز دارای امتیاز بهره­وری متوسط بودند که آموزش در تعداد نفرات این گروه نیز تغییری ایجاد نکرده بود. با این وجود علی­رغم نبود تغییر چشم­گیر در دسته­بندی­های مواجهه با ریسک­فاکتورهای ارگونومی و بهره­وری، تغییرات امتیازات در درون این دو گروه معنادار بوده است، اما این معناداری به نحوی نبوده که سطوح این دو متغیرها را در نمونه های مورد مطالعه تغییر دهد.
نتیجه ­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مداوم اصول ارگونومی در محیط کار می­تواند باعث کاهش امتیاز کسب شده­ی روش ارزیابی مواجهه سریع و همین­طور افزایش بهره­وری در محیط کار گردد.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb