XML English Abstract Print


علوم پزشکی البرز ، j.rahimi@abzums.ac.ir
چکیده:   (57 مشاهده)
مقدمه: ارتباط موثر بخشی ضروری در مراقبت پیش بیمارستانی است. محیط کار واحد ارتباطات یکی از پرتنش ترین محیط های کاری در حوزه درمان بوده و بررسی عوامل زیان آور محیط کار این پرسنل از اهمیت خاصی برخوردارمی باشد. بر اساس دستورالعمل فرایندهای اورژانس پیش بیمارستانی مدت زمان صرف شده از لحظه پاسخگویی پرستار تریاژ تا لحظه اعلام ماموریت به پایگاه می بایست 120 ثانیه باشد.  پژوهش حاضر با هدف بررسی  وضعیت شرایط ارگونومیکی بر زمان اعلام ماموریت پرسنل دیسپج حوادث و فوریتهای پزشکی استان البرز انجام گرفته است.
روش تحقیق: مطالعه از نوع توصیفی- مداخله ای است با جامعه آماری واحد ارتباطات و دیسپچ مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی البرز. نمونه 36 نفر از جامعه آماری با ستفاده از روش نمونه گیری تصادفی مشخص شد. ابزار اندازه­گیری پژوهش شامل دستگاه لوکس متر، صدا سنج و ROSA بودند. زمان اعلام ماموریت توسط پرسنل ارتباطات و دیسپچ نیز مورد سنجش قرار گرفت. از آمار توصیفی و آزمون های تحلیلی جهت تحلیل آماری استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان می دهد انجام مداخله به طور کلی باعث ایجاد تفاوت در زمان ثبت تا ارجاع شده است. همچنن یافته ها نشان می دهد بهبود شرایط ارگونومیک باعث کاهش مقادیر زمان اعلام شده است. اما مداخله در دیسپچ تاثیری بر زمان اعلام نداشت است
بحث: با توجه به نتایج تحقیق می توان تیجه گرفت اصلاح شرایط ارگونومیکی تاثیر مثبت در عملکرد پرسنل این واحد داشته است.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb