دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 83-74 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami F, Zandsalimi F, Rahmani R, Moradian Haft Cheshmeh Z. Study of Pain and Disabilities in Musculoskeletal System among Urban Bus Drivers with Respect to Body Postures, Job Satisfaction, and Individual Factors. johe 2024; 11 (1) : 8
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-951-fa.html
بهرامی فاطمه، زندسلیمی فردین، رحمانی رامین، مرادیان هفت چشمه زنیب. مطالعه درد و ناتوانی در سیستم اسکلتی عضلانی رانندگان اتوبوس‌های شهری در ارتباط با پوسچر بدنی، رضایت شغلی و عوامل فردی. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1403; 11 (1) :74-83

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-951-fa.html


1- ، zeinabmoradeian@gmail.com
چکیده:   (1607 مشاهده)
سابقه و هدف: درد و ناتوانی در سیستم اسکلتی عضلانی منجر به کاهش بهره‌وری و ترک شغل می‌‌شود. این پژوهش با هدف مطالعه نقش پوسچر، رضایت شغلی و برخی از عوامل فردی در ایجاد این نوع درد و ناتوانی در رانندگان اتوبوس‌های شهری انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: در این پژوهش مقطعی 130 نفر از رانندگان اتوبوس شهری همدان به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. از پرسش‌نامه‌های استاندارد برای مطالعه اختلالات اسکلتی عضلانی و رضایت شغلی استفاده شد. همچنین، ارزیابی پوسچر با استفاده از روش RULA انجام شد. در نهایت از آزمون‌های مقایسه میانگین (تی مستقل و تحلیل واریانس) و همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS 24 برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بهره برده شد.
یافته‌ها: بیشترین و کمترین فراوانی درد در یک سال گذشته به ترتیب مربوط به کمر (94 نفر معادل 72.3 %) و مچ پا (5 نفر معادل 3.8 %) است. میانگین امتیاز پوسچر بدنی برای سمت چپ و راست بدن رانندگان به ترتیب برابر با 1.14±5.85 و 1.05±6.06 بود. شدت درد و ناتوانی در سیستم اسکلتی عضلانی با سن، سابقه کار، نمایه توده بدنی و نمره پوسچر ارتباط مستقیم و با متوسط ساعات خواب شبانه‌روزی، ورزش کردن و رضایت شغلی رابطه معکوس دارد (0.05>P).
نتیجه‌گیری: برخورداری اتوبوس از صندلی استاندارد، کمتر بودن نمایه توده بدنی، ورزش کردن و بالا بودن سطح رضایت شغلی با کمتر بودن شدت درد و ناتوانی در سیستم اسکلتی عضلانی رانندگان همراه است. از نتایج این مطالعه می‌توان برای مداخله جهت بهبود وضعیت سیستم اسکلتی عضلانی رانندگان اتوبوس استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 8
متن کامل [PDF 758 kb]   (557 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb