دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 178-167 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani R, Aliabadi M, Golmohammadi R, Babamiri M, Farhadian M. Investigation of Job Stress among Urban Bus Drivers Concerning Daily Noise and Vibration Exposure. johe 2023; 10 (3) : 3
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-884-fa.html
رحمانی رامین، علی آبادی محسن، گل محمدی رستم، بابامیری محمد، فرهادیان مریم. بررسی استرس شغلی رانندگان اتوبوس‌های شهری در مواجهه روزانه با صدا و ارتعاش. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1402; 10 (3) :167-178

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-884-fa.html


1- کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، aliabadi@umsha.ac.ir
3- قطب علمی مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (1050 مشاهده)
سابقه و هدف: رانندگان اتوبوس با عوامل زیان‌آوری از قبیل صدا و ارتعاش رویاروی هستند که ممکن است باعث افزایش سطح استرس شغلی در آن‌ها شود. این مطالعه با هدف ارزیابی استرس شغلی رانندگان اتوبوس‌های شهری در مواجهه روزانه با صدا و ارتعاش انجام شده است.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه مقطعی با مشارکت 103 نفر از رانندگان اتوبوس‌های شهری همدان در سال 1399 انجام شد. از دستگاه‌های Svan 104 و Svan 106 برای ارزیابی مواجهه روزانه رانندگان با صدا و ارتعاش تمام بدن و دست-بازو استفاده شد. استرس شغلی از طریق پرسش‌نامه فیلیپ ال رایس اندازه‌گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نسخه 24 نرم‌افزار SPSS در سطح معناداری 0.05 کمک گرفته شد.
یافته‌ها:میانگین مواجهه رانندگان با صدا برابر با 3.51±79.50 دسی‌بل و میانگین شتاب معادل ارتعاش تمام بدن و دست-بازو به ترتیب برابر با 0.16±0.62 و 0.06±0.44 متر بر مجذور ثانیه بود. بیشتر رانندگان (87.4 درصد) دارای استرس شغلی شدید بودند. بین امتیاز استرس شغلی و مواجهه با صدا همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد (0.021=P). درحالی‌که مواجهه با ارتعاش تمام بدن و دستبازو، همبستگی معناداری با امتیاز استرس شغلی نداشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به بالابودن شیوع استرس شغلی شدید در بین رانندگان اتوبوس‌های شهری و همبستگی معناداری که بین مواجهه با صدا و استرس شغلی مشاهده شد توصیه می‌شود با سرویس‌های دوره‌ای و جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده، تدابیری برای کاهش سطح مواجهه رانندگان با صدا اندیشیده شود.
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 829 kb]   (375 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عوامل فیزیکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb