دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 110-102 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nourollahi-darabad M, Afshari D, Elyasi Gomari A. The relationship between Lifestyle and Mental Workload with the Prevalence of Musculoskeletal Discomfort: A Case Study in the Automotive Industry. johe 2022; 9 (2) :102-110
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-717-fa.html
نوراللهی درآباد مریم، افشاری داود، الیاسی گماری عاطفه. ارتباط بین سبک زندگی و بار کاری ذهنی با ناراحتی اسکلتی-عضلانی: مطالعه موردی در صنعت خودروسازی. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1401; 9 (2) :102-110

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-717-fa.html


1- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز ، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز ، ایران ، davodafi@yahoo.com
چکیده:   (1239 مشاهده)
سابقه و هدف: ناراحتی و اختلالات اسکلتی-عضلانی مرتبط با کار شایع‌ترین آسیب‌ شغلی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط مؤلفه‌های سبک زندگی و بار کاری ذهنی با شیوع ناراحتی اسکلتی-عضلانی در کارکنان یک صنعت خودروسازی انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش مقطعی حاضر بین 303 نفر از افراد شاغلدر یک مجموعه خودروسازی در ایران انجام شد. اطلاعات دموگرافیک، ناراحتی اسکلتی-عضلانی، سبک زندگی و بار کاری ذهنی با استفاده از پرسش‌نامه‌های دموگرافیک، کرنل، سبک زندگی ارتقادهنده والکر و NASA-TLX جمع‌آوری شد.
یافته‌ها: بررسی شیوع ناراحتی اسکلتی-عضلانی نشان داد 70.70 درصد از افراد مطالعه‌شده حداقل در یکی از اندام‌های خود ناراحتی اسکلتی-عضلانی دارند. همچنین بین سن و سابقه کاری از مشخصات فردی، مؤلفه‌های مسئولیت‌پذیری سلامت و ورزش از متغیرهای سبک زندگی و مؤلفه‌های بار فیزیکی و فشار زمانی از زیرمقیاس‌های بار کاری ذهنی با ناراحتی اسکلتی-عضلانی ارتباط معنی‌داری وجود داشت (0.05>P).
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد ناراحتی اسکلتی-عضلانی در صنایع خودروسازی شایع است و متغیرهای سبک زندگی و بار کاری ذهنی ازجمله مهم‌ترین عوامل خطر مؤثر در ناراحتی اسکلتی-عضلانی افراد مطالعه‌شده است. لذا انجام اقدامات کنترلی از طریق حذف و کنترل سطوح عوامل خطر فردی، فیزیکی و شناختی در راستای کاهش شیوع ناراحتی و اختلالات ضروری است.
متن کامل [PDF 746 kb]   (663 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb