Ethics code: IR.ZUMS.REC.1398 .242
Arghami S, Zandsalimi F, Rahmani K, Hajimiri K. Investigation of Driving Behaviors and Related Individual Risk Factors among Emergency Medical Personnel of Zanjan University of Medical Sciences. johe 2024; 11 (3) : 3
URL:
http://johe.umsha.ac.ir/article-1-961-fa.html
ارقامی شیرازه، زندسلیمی فردین، رحمانی خالد، حاجی میری خدیجه. مطالعه رفتارهای رانندگی و عوامل فردی مؤثر بر آن در کارکنان فوریتهای پزشکی دانشگاه علومپزشکی زنجان. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1403; 11 (3) :16-23
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-961-fa.html
1- گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی زنجان، زنجان، ایران ، Shiargheiamiw@gmail.com
2- گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی زنجان، زنجان، ایران
3- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات گوارش و کبد، دانشگاه علومپزشکی کردستان، سنندج، ایران
4- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی زنجان، زنجان، ایران
چکیده: (2802 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به نقش حیاتی رانندگان آمبولانس در نجات جانِ بیماران و شدت پیامدهای تصادفات آمبولانس و نظر به کمبود مطالعات مرتبط با رفتار رانندگی در این افراد، مطالعه حاضر با هدف بررسی رفتار رانندگی و شناسایی عوامل فردی مؤثر بر آن در کارکنان فوریتهای پزشکی دانشگاه علومپزشکی زنجان انجام شده است.
مواد و روشها: این تحقیق بهصورت مقطعی با مشارکت 240 نفر از کارکنان فوریتهای پزشکی شهر زنجان انجام شد. نمونهگیری به روش در دسترس و با لحاظ کردن معیارهای ورود انجام گرفت. از یک پرسشنامه دوقسمتی استفاده شد: قسمت اوّل اطلاعات فردی و قسمت دوم سؤالات مربوط به پرسشنامه استاندارد رفتار رانندگی بود. دادهها با استفاده از آزمونهای مناسب در نرمافزار SPSS نسخه 22 تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: میانگین سن و سابقه کار افراد شرکتکننده در مطالعه به ترتیب 90/7 ± 32/36 و 25/6 ± 26/11 سال بود. میانگین نمره کلی رفتار رانندگان کمتر از حدّ میانه بود. بیشترین و کمترین درصد نمره را در ابعاد تخلف عمدی (19±9/38) و اشتباه (8/6 ± 24/32) کسب کردهاند. نمرات کلی رفتار رانندگی با اطلاعات دموگرافیک ازجمله سن، وضعیت تأهّل، سطح تحصیلات، سابقه کار، تعداد مأموریت و سابقه تصادف رابطه معنیدار داشت.
نتیجهگیری: رفتار رانندگی کارکنان فوریتهای پزشکی نسبتاً ایمن بود، اما تخلّف عمدی بیشترین نمره را داشت. برخی از عوامل فردیِ موردمطالعه بر رفتار رانندگی تأثیرگذار بودند. توجه به دورههای آموزشی و طراحی مطالعاتی بهمنظور شناسایی سایر عوامل مؤثر بر رفتار رانندگی در پژوهشهای آینده پیشنهاد میشود.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
ارگونومی