دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 221-214 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-901-2
Ethics code: A-10-901-2


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alimohammadi I, Poragha H, Abolghasemi J, Amirarsalan Khan A, Naserpour M. Effect of Traffic Noise on Salivary Cortisol and Alpha-amylase Concentration while Driving. johe 2023; 9 (4) : 1
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-837-fa.html
علیمحمدی ایرج، پورآقا حمیدرضا، ابوالقاسمی جمیله، امیرارسلان خان آسوده، ناصرپور مهسا. آیا مواجهه با صدای ترافیک حین رانندگی تأثیری بر غلظت کورتیزول و آلفا آمیلاز بزاقی دارد؟. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1401; 9 (4) :214-221

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-837-fa.html


1- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، مرکز تحقیقات بیماری‌های شغلی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
5- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، naserpour2011@gmail.com
چکیده:   (1639 مشاهده)
سابقه و هدف: افراد به‌واسطه شغل و محل زندگی دائماً در حال شنیدن صداهای مختلفی هستند که بر عملکرد آنان تأثیر نامطلوبی می‌گذارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر صدای ترافیک بر مقدار نشانگرهای زیستی کورتیزول و آلفا آمیلاز بزاقی انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: این یک مطالعه تحلیلی و مداخله‌ای بود و آزمودنی‌ها مردان در محدوده سنی 18 تا 35 سال بودند که با استفاده از دستگاه شبیه‌ساز رانندگی در آزمایشگاه 1 ساعت رانندگی کردند. آزمایش‌ها در دو شرایط صدای زمینه (35 دسی‌بل) و پخش صدای ترافیک با تراز 75 دسی‌بل A انجام شد. قبل و بعد از رانندگی نمونه‌های بزاق جمع‌آوری شد. با استفاده از کیت‌های کورتیزول و آلفا آمیلاز بزاقی و به روش الایزا نمونه‌ها تحلیل شدند. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری Wilcoxon استفاده شد.
یافته‌ها: غلظت هر دو نشانگر زیستی، در شرایط صدای زمینه بعد از رانندگی بیشتر از قبل از آن بود، البته این افزایش معنی‌دار نبود (0.05P>). در شرایط مواجهه با صدای ترافیک با تراز 75 دسی‌بل A غلظت هر دو نشانگر زیستی پس از رانندگی به‌طور معنی‌داری بیشتر از قبل از رانندگی بود (0.05P<).
نتیجه‌گیری: مواجهه با صدای ترافیک حین رانندگی غلظت نشانگرهای زیستی آلفا آمیلاز و کورتیزول بزاقی را افزایش می‌دهد.
 
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 774 kb]   (816 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عوامل فیزیکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb