دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1393 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 28-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravirad F, Zarei E, Mohammadfam I, Shoja E. Analysis of Root Causes of Major Process Accident in Town Border Stations (TBS) using Functional Hazard Analysis (FuHA) and Bow tie Methods. johe 2014; 1 (3) :19-28
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-77-fa.html
خسروی راد فاطمه، زارعی اسماعیل، محمد فام ایرج، شجاع اسماعیل. تجزیه و تحلیل علل ریشه‌ای حوادث فرایندی ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز شهری با استفاده از تکنیک های تحلیل خطرات عملکردی و تحلیل پاپیونی . مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1393; 1 (3) :19-28

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-77-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، Mohammadfam@umsha.ac.ir
3- شرکت ملی گاز
چکیده:   (13077 مشاهده)

  زمینه وهدف: جهت کنترل و پیشگیری از حوادث توجه به علل ریشه‌ای وقوع حوادث بسیار حائز اهمیت است. ریسک ایمنی واحدی فرآیندی واقع شده در کلان شهر‌ها بایستی همواره تحت کنترل و مطابق با معیارهای پذیرش ریسک جامعه باشد. در همین راستا، مطالعه حاضر با هدف شناسایی نقص‌های عملکردی و تحلیل علل ریشه‌ای و پیامدهای نهایی ناشی از انتشار گاز در ایستگاه‌های تقلیل فشار شهری انجام گرفت.

  روش­ بررسی: نخست با بکارگیری همزمان دو روش آنالیز خطرات عملکردی ( FuHA ) و حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن ( FMEA ) شناسایی محل‌های وقوع شکست به همراه آنالیز کیفی ریسک آن‌ها انجام گرفت. جهت شناسایی و تجزیه و تحلیل علل وقوع حادثه از روش آنالیز پاپیونی) Tie (Bow استفاده گردید.

  یافته‌ها: احتمال وقوع رویداد اصلی مورد نظر (نشت گاز سنسینگ) ، برابر71/0و نرخ وقوع آن 24/1 در سال است. رفتارهای ناایمن (36/0= FP و 446/0= ) بیش‌ترین و علل مکانیکی (133/0= FP و 142/0= ) کمترین سهم در وقوع رویداد اصلی داشتند. در بین پیامدهای نهایی شناسایی شده، انفجار ابر بخار ( VCE ) دارای بیش‌ترین احتمال وقوع (216/0= FP ) و نرخ وقوع(243/0= ) بود.

نتیجه­گیری: پیشگیری از وقوع علل ریشه‌ای و توجه به علل انسانی سهم قابل‌توجهی در کنترل حوادث واحدهای فرآیندی دارد. در روش ترکیبی مورد استفاده در این مطالعه، در صورتی‌که نقش موانع در برابر وقوع علل ریشه‌ای و پیامدهای نهایی در نظر گرفته شود، می‌تواند یک روش مناسب برای شناسایی علل ریشه­ای و کنترل مخاطرات فرآیندی ‌باشد .

متن کامل [PDF 403 kb]   (8784 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb