Khanlari P, Khosravipour M, Abdi H, Rahmani R, Gharagozlou F. Factors Affecting Traffic Accidents in Kermanshah City Taxi Drivers - Focusing on the Role of Fatigue and Sleep Quality. johe 2022; 9 (3) :143-152
URL:
http://johe.umsha.ac.ir/article-1-751-fa.html
خانلری پیام، خسروی پور مسعود، عبدی حانیه، رحمانی رامین، قره گوزلو فرامرز. عوامل تأثیرگذار بر تصادفات ترافیکی در رانندگان تاکسیهای درونشهری شهرستان کرمانشاه – با تمرکز بر نقش خستگی و کیفیت خواب. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1401; 9 (3) :143-152
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-751-fa.html
1- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، masoudkhosravipour74@gmail.com
3- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده: (1943 مشاهده)
سابقه و هدف: تصادفهای ترافیکی یکی از مهمترین چالشهای پیش روی کلانشهرهاست که هر ساله هزینههای چشمگیری را بر شهرها تحمیل میکند. این مطالعه با هدف تعیین شیوع تصادف و عوامل تأثیرگذار بر آنها در رانندگان تاکسیهای شهری کرمانشاه اجرا شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی-مقطعی 320 نفر از رانندگان مرد تاکسیهای شهری کرمانشاه در سال 1397 بررسی شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از یک پرسشنامه چند بخشی شامل مشخصات دموگرافیک و شغلی، مقیاس آنالوگ-دیداری خستگی (F-VAS) و پرسشنامه استاندارد پیتزبورگ (PSQI) جمعآوری شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمونهای آماری ناپارامتریک و مدلهای رگرسیون لوجستیک با نرمافزار SPSS نسخه 25 استفاده شد.
یافتهها: فراوانی تصادفات در رانندگان تاکسیهای شهری کرمانشاه 38.3 درصد (123 نفر) مشاهده شد. اختلاف معناداری در متغیرهای سابقه کار، سطح خستگی و مصرف دخانیات در بین رانندگان با تصادف و بدون تصادف مشاهده شد (0.05<P). بر اساس رگرسیون لوجستیک، مصرف دخانیات (نسبت شانس: 2.68 و فاصله اطمینان 95 درصد: 4.33-1.66) و یک واحد افزایش در سطح خستگی (نسبت شانس: 1.01 و فاصله اطمینان 95 درصد: 1.02-1.00) بهطور معناداری با افزایش احتمال تصادف در رانندگان همراه بود.
نتیجهگیری: با توجه به شیوع نسبتاً زیاد تصادف در رانندگان تاکسیهای شهری بررسیشده، لازم است برنامههای جامعی برای شناسایی و کنترل عوامل تأثیرگذار بر تصادفها در این گروه از رانندگان طراحی شود و در اولویت اجرا قرار گیرد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
ارگونومی