mollabahrami F, najafi K, aghaei H, Mirzaei Aliabadi M. Identification and Evaluation of Human Errors in Low Voltage Distribution Systems Using Fuzzy-HEART Technique. johe 2021; 8 (3) :40-49
URL:
http://johe.umsha.ac.ir/article-1-610-fa.html
ملابهرامی فرزانه، نجفی کامران، آقائی حامد، میرزایی علی آبادی مصطفی. شناسایی و ارزیابی خطای انسانی در شبکه توزیع کم فشار (کم ولتاژ) با استفاده از روش Fuzzy-HEART. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1400; 8 (3) :40-49
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-610-fa.html
1- قطب علمی بهداشت حرفهای و مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
3- قطب علمی بهداشت حرفهای و مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، mirzaei@umsha.ac.ir
چکیده: (3110 مشاهده)
سابقه و هدف: حوادث شغلی ناشی از برق پنجمین علت مرگهای شغلی شناخته شدهاند. یکی از علل عمده حوادث شغلی خطاهای انسانی است. به همین دلیل نقش انسان بهعنوان یک عامل حادثه بسیار مهم است و باید این نقش در ارزیابی و تحلیل خطر در نظر گرفته شود. هدف این مطالعه ارائه روش ارزیابی خطای انسانی Fuzzy-HERAT است که با کمک آن میتوان با استفاده از نظرات متخصصان، احتمال کمّی خطای انسانی را در شغل ایمنسازی شبکههای برقی برآورد کرد.
مواد و روشها: ابتدا وظایف موجود در سیستم توزیع برق با استفاده از روش HTA(Hierarchical Task Analysis) تحلیل شد. در گام بعد، عدد احتمال خطای عمومی آن وظیفه و سپس شرایط بهوجودآورنده خطا برای هر وظیفه مشخص شد. سپس قضاوت کلامی متخصصان مرتبط در خصوص هر EPCگرفته شد و این نظرات کلامی با استفاده از روش فازی به کمّی تبدیل و سپس احتمال خطای انسانی کل برای هر وظیفه محاسبه شد. درنهایت وظایف بر اساس احتمال خطای انسانی اولویتبندی شد.
یافتهها: با انجام روش HTA مشخص شد عملیات ایمنسازی شبکههای برق از پنج وظیفه اصلی تشکیل شده است. با انجام روش Fuzzy-Heart، وظیفه قطع جریان برق بیشترین احتمال خطای انسانی را به خود اختصاص داد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد روش Fuzzy-Heart ارائهشده، بهطور موفقیتآمیزی در برآورد احتمال کمّی خطای انسانی به کار گرفته شده است. روش پیشنهادی شرایط بهوجودآورنده خطا را شناسایی و سهم تأثیر مربوط به هر کدام از این شرایط را برآورد میکند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
ایمنی