karimi S, nasrabadi T, Alizadeh Anbardan S, kashitarash esfahani Z. Analysis of the Amputation-leading Accidents during a Mechanical Excavator Repair Using the Tripod Beta and SCAT Combined Method in a Dam Construction Project. johe 2019; 6 (3) :9-19
URL:
http://johe.umsha.ac.ir/article-1-508-fa.html
کریمی سعید، نصرآبادی تورج، علیزاده انباردان سعید، کاشی تراش اصفهانی زهرا. بررسی و آنالیز حادثه منجر به نقص عضو حین تعمیر بیل مکانیکی به روش ترکیبی تریپود بتا (Tripod Beta) و SCAT در یک پروژه سدسازی. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1398; 6 (3) :9-19
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-508-fa.html
1- دانشکده محیط زیست، پردیس فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دانشکده محیط زیست، پردیس فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، alizadeh.hse@gmail.com
3- پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ایران
چکیده: (8317 مشاهده)
سابقه و هدف: آنالیز دلایل حوادث بهمنظور پیشگیری از رخداد مجدد آنها امری ضروری میباشد. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف آنالیز دلایل حادثه بحرانی پروژه سدسازی با استفاده از روش تریپود بتا- اسکات انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه دادههای حادثه بحرانی به روش ترکیبی تریپود بتا- اسکات تجزیه و تحلیل شدند. بدینصورت که دلایل واسط و ریشهای بهدستآمده از تریپود بتا به همراه اقدامات کنترلی پیشنهادی در جدول علت و معلولی اسکات جایگذاری گردیدند. سپس نتایج حاصل از پرسشنامه گردآوری شدند و علل وقوع حوادث از طریق آزمون کای دو بررسی گردید. رتبهبندی آنها نیز از طریق آزمون Friedman صورت گرفت و براساس دلایل وقوع حادثه، اقدامات کنترلی و پیشنهادات ارائه گردید.
یافتهها: در پژوهش حاضر اشکالات نهان در شش گروه جای گرفتند و از مجموع موارد شناساییشده، مدیریت تعمیر و نگهداری با 25 درصد و آموزش با 20 درصد بالاترین رتبه را کسب نمودند و دستورالعملهای اجرایی با 5 درصد کمترین رتبه را به خود اختصاص دادند. تعداد 13 مورد پیششرایط نیز شناسایی شدند. مهمترین علت سطحی، بلندکردن نامناسب دستگاه (میانگین رتبه 69/2)؛ مهمترین علت ریشهای، فرسایش و استهلاک بالای بیل مکانیکی (میانگین رتبه 55/4)؛ مهمترین اقدام کنترلی، نظارت، بازرسی و کنترل عملیات (میانگین رتبه 05/5) بود. شایان ذکر است که بین دلایل سطحی و ریشهای ارتباط معناداری وجود داشت (001/0P= و ضریب همبستگی 608/0).
نتیجهگیری: روش ترکیبی در بسیاری از موارد نیاز سازمانها را برآورده میکند و در حال حاضر یکی از مهمترین روشهای ریشهیابی حوادث میباشد؛ از این رو انجام مطالعات مشابه از قبیل ترکیب روش اسکات با سایر روشها در آنالیز دلایل حوادث سدسازی پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
ایمنی