دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1397 1397 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 63-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi Z, Arghami S. Identification and Assessment of Human Error for Car Driver using CREAM Technique. johe. 2018; 5 (3) :63-75
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-460-fa.html
نجفی زهرا، ارقامی شیرازه. شناسایی و واکاوی خطاهای راننده با استفاده از تکنیک CREAM. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1397; 5 (3) :63-75

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-460-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، arghami@zums.ac.ir
چکیده:   (194 مشاهده)
مقدمه: امـروزه تصـادفات و خسـارات ناشـی از آن یکی از مشـکلات عمـده حمـل‌ونقـل جـاده ای در کشور است. در پدید آمدن تصادفات رانندگی، چهار عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط تأثیر دارند. در این میان عامل انسان (راننده)70 تا 90درصد نقش دارد. بنابراین مطالعه حاضر به‌منظور شناسایی و ارزیابی خطاهای راننده با استفاده از روش Cognitive Reliability Error Analysis Method (CREAM) انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که برای یک سناریوی مشخص از وظایف رانندگی اجرا گردید. در این مطالعه ابتدا با استفاده از روش واکاوی سلسله مراتبی(HTA) وظایف شغلی رانندگی برای سناریوی مورد نظر واکاوی شد.
یافته ها: بر اساس نتایج سناریوی مورد نظر، برای نه وظیفه راننده در بردارنده بستن کمربند ایمنی، کنترل نشانگرها، شروع حرکت، تغییر شتاب، تغییر مسیر، تنظیم فاصله، توقف خودرو، خاموش کردن، باز کردن کمربند ایمنی نوع سبک کنترل تاکتیکی تعیین گردید و بر اساس نتایج روش گسترده CREAM میزان خطای اجرا (17/87درصد)، خطای مشاهده (18/75درصد) و خطای تفسیر (9/38درصد) تعیین گردید.
نتیجه‌گیری: در مطالعه حاضر مطابق با روش اولیه CREAM چهارمورد شرایط کاهنده عملکرد شناسایی شد، عامل شرایط کار با یک مورد و انجام دو یا چند کار بطور هم‌زمان با سه مورد به‌عنوان مؤثرترین عوامل کاهنده عملکرد شناسایی شدند که می‌توان با کاهش آنها موجب کاهش احتمال خطای راننده شد. همچنین مطابق با روش گسترده CREAM 32 خطا برای راننده شناسایی شد. بیشترین خطاهای شناختی دربردارنده خطای اجرا و مشاهده می‌باشد که با توجه به کنترل‌های پیشنهادشده می‌توان زمینه کاهش احتمال خطای انسانی را فراهم آورد.
 

 
متن کامل [PDF 640 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb