دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 26-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rshidi S, YARAHMADI R, Shobeiri S M, Mansourian M. Identification and ranking of key indicators of health, safety, environment and energy education performance based on multi criteria decision making (MCDM). johe. 2019; 6 (1) :26-34
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-455-fa.html
رشیدی سحر، یاراحمدی رسول، شبیری سید محمد، منصوریان مرتضی. شناسایی و رتبه بندی شاخص های کلیدی عملکردی آموزش بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی مبتنی بر روش های تصمیم گیری چند معیاره. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1398; 6 (1) :26-34

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-455-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران ، yarahmadi.r@iums.ac.ir
چکیده:   (480 مشاهده)

سابقه و هدف:عملکرد سازمان در زمینه آموزش HSEپیش‌نیازی برای بهبود مستمر سیستم‌های مدیریت (HSE) است. ارائه آموزش­های موفق نیاز به شناخت و توسعه عامل‌های تأثیرگذار مانند شاخص‌های کلیدی عملکردی دارد.نمی ­توان به شاخص­ هایی از قبیل هزینه و سرانه آموزشی که به طور معمول در حال استفاده است، اکتفا نمود، هدف از این پژوهش شناسایی و رتبه ­بندی شاخص­های مهم در عملکرد آموزش بهداشت، ایمنی، محیط ­زیست و انرژی است.
مواد و روش­ها:این تحقیق در 4 گام طراحی و اجرا شده است.ابتدا ادبیات تحقیق بررسی و شاخص­های عملکردی آموزش شناسایی گردید، سپس توسط گروهی از متخصصین، پایایی و روایی آنان مورد بررسی قرار گرفتدر گام سوم معیارهای مناسب جهت رتبه ­بندی شاخص­های عملکردی آموزش HSEEبا استفاده از ادبیات موجود انتخاب گردید، در گام بعدی ابراز تحقیق که چک لیستی مشتمل بر43 شاخص کلیدی عملکردی اموزش HSEE بر اساس معیارهای اسمارت بود در اختیار متخصصین قرار گرفت.سپس داده­ ها با تلفیق فنتحلیل سلسله مراتبی وفن تاپسیس فازی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته‌اند.
یافته ­ها:بیشترین وزن مربوط به معیارمشخص بودن با وزن 0.346 است. بیشترین اهمیت نسبی شاخص­ها مربوط به نحوه برگزاری دوره‌ها به صورت کارگاهی (CCI= /516 )نحوه برگزاری دوره­ ها به صورت الکترونیکی (CCI= /508)میزان مشارکت افراد در آموزش‌ها(CCI= /505 )رتبه­ های یک تا سه را به خود اختصاص دادند.
نتیجه ­گیری:بکارگیری شاخص ­های منتخب با نظر به حساسیت و نقش بسزای آموزش در بهبود سیستم­های مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط­زیست از ضروریات به کار گیری این شاخص­ها در کنار دیگر شاخص­های این سیستم است.

واژه‌های کلیدی: شاخص‌، آموزش، بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست
متن کامل [PDF 1164 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb