دوره ۵، شماره 2 - ( تابستان ۱۳۹۷ )                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی همدان ، amortezapour258@gmail.com
چکیده:   (187 مشاهده)
مقدمه:امروزه در مطالعات ارگونومی اهمیت بار کار ذهنی بیشتر نمایان گردیده است.از آنجا که بار کاری جز شرایط ناایمن می باشد، می تواند زمینه ساز بروز حادثه باشد.فلذا کمی سازی آن در مشاغل مختلف اهمیت بالایی دارد.این مطالعه با هدف بررسی روایی و پایایی پرسشنامه دالی جهت سنجش بار کاری ذهنی رانندگان انجام گردیده است.روش بررسی:مطالعه حاضر مقطعی و توصیفی- تحلیلی میباشد.کلیه رانندگان اتوبوس شاغل در یکی از شرکت های تولیدی(100 نفر)وارد مطالعه حاضر گردیدند.به منظور سنجش روایی از نظر متخصصان دانشگاهی و همچنین افراد صف استفاده گردید.جهت سنجش پایایی پرسشنامه 10 نفر از افراد جامعه مورد مطالعه انتخاب شده و برای بررسی پایایی از تست آلفای کرونباخ و آزمون همبستگی درون خوشه ای استفاده گردید. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار س پی اس اس استفاده گردید.یافته ها:میانیگین(انحراف معیار)سنی شرکت کنندگان 50/8(8/29)سال و میانگین(انحراف معیار)سابقه کاری در میان رانندگان 18/22(6/22)سال بدست آمد.جهت بررسی پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ تمامی فاکتورهای تاثیرگذار در پرسشنامه بالای 0/7 بدست امد و همچنین ضریب همبستگی درون خوشه ای پرسشنامه از طریق تست بازآزمایی در تمامی فاکتورهای تاثیرگذار به فاکتور تداخل که در حد متوسط بود، بالای 0/7 شد که این مقادیر در حد مطلوبی می باشند.نتیجه گیری:با توجه به این که شاخص های روایی و پایایی پرسشنامه همگی در حد مطلوبی گزارش گردید،میتوان از پرسشنامه دالی بعنوان پرسشنامه روا و پایا درایران جهت بررسی و اندازه گیری بارکاری ذهنی رانندگان استفاده نمود.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb