1- گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، mahdi.mousavi90@yahoo.com
3- کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (2054 مشاهده)
سابقه و هدف: مطالعهی حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلهی آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر استفاده از وسایل حفاظت فردی در کارکنان یک صنعت فرایندی طراحی و اجرا شد.
مواد و روشها: مطالعهی حاضر از نوع مداخلهای تجربی بود که دربارهی 100 نفر از کارکنان مشاغل مختلف یک صنعت فرایندی انجام شد. کارکنان به دو گروه 50نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. اطلاعات در مرحلهی پیشآزمون با استفاده از پرسشنامهی محققساخته براساس سازههای مدل اعتقاد بهداشتی جمعآوری شد. در گام بعدی، مداخلهی آموزشی در 12جلسه به مدت 3 ماه برای گروه مداخله انجام شد. 3 ماه بعد از مداخلهی آموزشی، مرحلهی پسآزمون اجرا شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 25 آنالیز شد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن افراد حاضر در دو مداخله و کنترل بهترتیب برابر با 3±46 و 2 ±38 بود. یافتهها نشان داد که میانگین نمرهی دانش ((3.03) 15.45)، منافع ((2.30) 22.21) و حساسیت درکشدهی کارکنان ((3.12) 16.61) بعد از انجام مداخلهی آموزشی بهطور معناداری از گروه کنترل بالاتر است (0.001P<). ارتباط معناداری بین دو گروه در سازهی موانع درکشده مشاهده نشد (0.921P<).
نتیجهگیری: اجرای مداخلهی آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی موجب ارتقای سطح آگاهی و بهتبع آن، ایجاد نگرشهای مطلوب در خصوص استفاده از وسایل حفاظت فردی در بین کارکنان شد.
شمارهی مقاله: 2
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
عوامل فیزیکی