دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 81-72 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arghami S, Kamali K, NasabAlhosseini M. A Survey on Musculoskeletal Pain in Suburban Bus Drivers. johe 2015; 2 (2) :72-81
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-74-fa.html
ارقامی شیرازه، کمالی کوروش، نسب الحسینی میلاد. بررسی میزان شیوع درد‌های اسکلتی-عضلانی در رانندگان اتوبوس‌های بین شهری. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1394; 2 (2) :72-81

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-74-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، arghami@zums.ac.ir
2- دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (9028 مشاهده)

زمینه و هدف: امروزه شیوع بالایی از درد‌های اسکلتی-عضلانی را درر رانندگان کشور‌های رو به رشد  گزارش می­شود. با وجود این در ایران تحقیقات بسیار کمی در این زمینه بر رانندگان اتوبوس‌های بین شهری انجام‌گرفته است. مطالعه حاضر باهدف تعیین میزان شیوع دردهای اسکلتی-عضلانی در رانندگان اتوبوس‌های بین شهری زنجان انجام شد..

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی که در کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی زنجان تأییدشده است، پرسشنامه علائم اختلالات اسکلتی-عضلانی نوردیک و پرسشنامه مربوط به ویژگی‌های فردی برای همه رانندگان اتوبوس‌های بین شهری شهر زنجان (89 نفر) در محل پایانه‌های مسافربری این شهر تکمیل شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS نسخه 11 صورت گرفت.

یافته ها: بیش‌ترین شیوع درد‌های اسکلتی-عضلانی در میان شرکت‌کنندگان برای 12ماه اخیر به ترتیب در نواحی کمر (2/47درصد)، گردن (2/38درصد)، شانه‌ها و زانو‌ها (27درصد)، باسن-ران (9/16درصد)، پشت (7/15درصد)، پا و قوزک پا (4/12درصد)، مچ و دست (1/9درصد) و آرنج (9/7درصد) گزارش شدند. متغیرهایی همانند ورزش روزانه، مصرف سیگار، سابقه کاری و سن با وجود درد در نواحی مختلف بدن در رانندگان در 12 ماه و 7 روز اخیر ارتباط معنی‌دار داشت (pvalue<0.05). اما میان این متغییر‌ها با بازماندگی از فعالیت در 12 ماه اخیر رابطه معنی‌دار یافت نشد.

نتیجه گیری: یافته‌های این مطالعه نشان داد اختلالات اسکلتی-عضلانی در رانندگان اتوبوس‌های بین شهری شیوع بالایی دارد و با وجود تلاش‌های انجام‌شده برای تناسب ارگونومیک ایستگاه کار رانندگان و ایزولاسیون ارتعاشات صندلی راننده، همچنان درد‌های ناحیه کمری و گردنی بیش‌ترین شیوع را در میان رانندگان دارند.

متن کامل [PDF 310 kb]   (4273 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb