زمینه و هدف: رضایت شغلی کارکنان به عوامل متعددی مرتبط است که می توان به ویژگی های شخصیتی افراد و استرس شغلی اشاره کرد. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط بین ویژگی های شخصیتی با رضایت و استرس شغلی انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه تحلیلی بر روی کارکنان کارخانجات مخابراتی ایران انجام گرفته و 254 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه شخصیتی آیزنک و پرسشنامه های استاندارد رضایت و استرس شغلی بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: ارتباط معنی داری بین رضایت شغلی و استرس شغلی دیده شد. نتایج نشان داد 176 نفر در وضعیت استرس بالا، 37 نفر وضعیت متوسط و 8 نفر نیز در وضعیت پایین قرار دارند. میانگین نمره رضایت شغلی کلی 14/25+10/95 تعیین گردید. ارتباط بین استرس شغلی و مقیاس E نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین این دو متغیر وجود دارد. هرچه فرد درونگراتر باشند استرس شغلی آنها نیز بالاتر است. بین دو مقیاس N و L با رضایت شغلی ارتباط معنی دار وجود داشت. بدین مفهوم که هرچه ثبات شخصیت فرد بیشتر باشد رضایت شغلی وی بالاتر است.
نتیجه گیری : نتایج تایید نمودکه برای ایجاد رضایت شغلی و کاهش استرس شیوه های افزایش اعتماد به نفس به کارکنان آموزش داده شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |