زمینه و هدف: صدا یکی از عوامل زیان آور محیطهای کاری میباشد که علاوه بر مشکلات جسمانی اثرات سوء فراوانی بر سلامت روان افراد را به دنبال دارد. دفاتر باز اداری از جمله بانکها تحت تأثیر منابع آلودگی صدا قرار دارند که میتواند از جنبه بهداشتی و آسایشی بر کارمندان تأثیر منفی داشته باشد. این مطالعه با هدف شناسایی منابع آلودگی صدا در بانکها و تعیین شاخص های آسایش صوتی در بین کارکنان آنها بود.
روش بررسی: تراز فشار صوت در شبکه فرکانسی A در بانکهای مورد مطالعه اندازهگیری شد. شاخص منحنی صدای ترجیح داده شده PNC) ) و تراز تداخل با مکالمه (SIL) محاسبه در بانک ها تعیین گردید. برای بررسی میزان شیوع آزار صوتی، تحریکات ناشی از آن و بیان وضعیت وضوح گفتار پرسشنامه استاندارد شدهای با ضریب پایایی 88/. در بین 175 نفر از کارمندان توزیع و تکمیل گردید.
یافتهها: میانگین تراز فشار صوت در داخل بانک ها برابر 11/64 دسی بل بود. مقادیر میانگین شاخص تراز تداخل مکالمه، 93/54 دسی یل و شاخص منحنی صدای ترجیح داده شده در حالت فعال و غیر فعال بودن بانک به ترتیب برابر با 17/58 و2/48 دسی بل محاسبه گردید. بنا به اظهارات کارمندان، منبع اصلی مولد آلودگی صوتی همهمه افراد داخل سالن بوده که منجر به کاهش تمرکز و سختی درک صحبتها میشود.
نتیجهگیری: ماهیت صدا در بانک های از جنس صدای با فرکانس پایین می باشد. شاخص های PNC و SIL می توانند به نحو مطلوبی برای بیان وضعیت آکوستیکی و طراحی مداخلات به منظور بهبود وضعیت آکوستیکی دفاتر باز اداری بانک ها به کار روند
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |