دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadfam I, Kalatpour O, Gholamizadeh K. Evaluation of Health Consequences in Chemicals Road Transport Accidents Using a Fuzzy Approach. johe 2019; 6 (3) :1-8
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-493-fa.html
محمدفام ایرج، کلات پور امید، غلامی زاده کامران. ارزیابی پیامد بهداشتی ناشی از حوادث شیمیایی در حمل‌ و نقل جاده‌ای: استفاده از رویکرد فازی. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1398; 6 (3) :1-8

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-493-fa.html


1- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، kamrangholamizade1373@gmail.com
چکیده:   (4006 مشاهده)
سابقه و هدف: رایج‌ترین شـیوه حمل ‌و نقل مـواد خطرناک در بسیاری از کشورها از جمله ایـران، حمل‌ و نقل جاده‌ای است؛ از این ‌رو ارزیابی پیامدهای حوادث مواد شیمیایی در حمل و نقل جاده‌ای یک ضرورت محسوب می‌شود. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف توسعه روشی برای ارزیابی پیامدهای ناشی از حوادث در حمل ‌و نقل جاده‌ای مواد شیمیایی انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه یک سیستم استنتاج فازی طراحی و پیاده‌سازی شد. این سیستم دارای سه پارامتر ورودی تحت عنوان "غلظت مواد شیمیایی رهاشده"، "میزان آسیب‌پذیری جامعه در معرض" و "ویژگی سم‌شناسی ماده رهاشده" می‌باشد. خروجی سیستم نیز بیانگر میزان ضریب شدت مواجهه بوده و این ضریب خود نشان‌دهنده شدت آسیب‌های واردشده غیرقابل‌جبران به افراد در مواجهه با مواد شیمیایی می‌باشد. شایان ذکر است که برای آزمون روش، یک مطالعه موردی با سناریوی آزادشدن گاز کلر انجام شد.
یافته‌ها: در اثر رهایش گاز کلر در منطقه مورد نظر، فواصل تحت تأثیر به دو ناحیه با خطر کم (تا فاصله 187 متر) و بدون خطر (بیشتر از فاصله 187 متر) تقسیم شدند. شایان ذکر است که شدیدترین مواجهات در گروه حساس جامعه (کودکان، سالخوردگان و افراد دارای مشکلات زمینه‌ای با ضریب شدت 92/0 و نوجوانان و میانسالان با ضریب شدت 767/0) مشاهده گردید.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان دادند که برای طراحی و مکان‌یابی جاده‌هایی که قرار است حمل و نقل مواد شیمیایی خطرناک در آن‌ها صورت گیرد، انجام ارزیابی پیامدهای ناشی از حوادث شیمیایی یک ضرورت محسوب می‌شود.
متن کامل [PDF 1553 kb]   (1508 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb