زمینه وهدف: مطالعات زیادی جهت بررسی اثر تنش گرمایی بر عملکردهای شناختی افراد صورت گرفته است اما این مطالعات نتوانستهاند به نتیجهای روشن و قطعی در این زمینه دست یابند. دلیل این امر تنوع آزمونها و شرایط آزمایشگاهی به کار رفته است. پژوهش حاضر به بررسی عملکردهای شناختی دانشجویان در مواجهه با سطوح مختلف تنش گرمایی در شرایط آزمایشگاهی پرداخته است .
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 33 آزمودنی در محدوده سنی 35-23 سال به انجام آزمون شناختی پرداختند. شرکتکنندگان در حین انجام آزمون نرمافزاری عملکرد پیوسته که درصد توجه و زمان واکنش افراد را میسنجد، در معرض مواجهه با چهار سطح تنش گرمایی معادل شاخص دمایترگویسان 18،22،29و33 سلسیوس قرار گرفتند .
یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین درصد توجه افراد (67/99%) مربوط به شاخص دمایترگویسان 22درجه سلسیوس بود و در حدود بالا و پایین مجاز مواجهه شغلی درصد توجه کاهش یافته است. تحلیلهای آماری نشان میدهد اختلاف درصد توجه در سطوح مختلف تنش گرمایی معنیدار نیست ( Pvalue > 0.05 ). همچنین با افزایش شاخص دمایترگویسان از 22درجه سلسیوس تا 33 درجه سلسیوس، زمان واکنش افزایش یافته است و زمان واکنش در شاخص دمایترگویسان 33درجه سلسیوس با سایر سطوح تنش گرمایی اختلاف معنیدار دارد ( Pvalue < 0.05 ).
نتیجهگیری: عملکردهای شناختی افراد در مواجهه با سطوح مختلف تنش گرمایی در محدودههای مجاز مواجهه شغلی برای افراد سازش نیافته با گرما، بهبود مییابد اما مواجهه با تنش گرمایی بالاتر از حد مجاز مواجهه شغلی عملکردهای شناختی افراد را کاهش میدهد .
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |