Mohammadfam I, Ghahremani Namin S, Mahmoudi S, Rostami M, Borgheipour H. Assessment and Management of Health and Safety Risks in the Transportation of Hazardous Materials Using TRRI and Modeling with PHAST and Pathfinder in Tehran (Case Study: Gasoline Transportation). johe 2023; 9 (4) : 7
URL:
http://johe.umsha.ac.ir/article-1-818-fa.html
محمدفام ایرج، قهرمانی نمین سعید، محمودی شهرام، رستمی میثم، برقعی پور هستی. ارزیابی و مدیریت خطرات ایمنی و بهداشتی حملونقل مواد خطرناک و مدلسازی پیامد با استفاده از روش و نرمافزارهای TRRI، PHAST و Pathfinder در شهر تهران (مطالعه موردی: سوخت جت). مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1401; 9 (4) :267-276
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-818-fa.html
1- گروه ارگونومی، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
2- گروه مهندسی محیطزیست، دانشکده مهندسی عمران و منابع زمین، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- واحد مدیریت ایمنی بهداشت و محیطزیست، شرکت مپنا، تهران، ایران
4- واحد مدیریت ایمنی بهداشت و محیطزیست، شرکت ماهان سیرجان، سیرجان، ایران
5- گروه مهندسی محیطزیست، دانشکده مهندسی عمران و منابع زمین، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، hasti_bo@yahoo.com
چکیده: (2191 مشاهده)
سابقه و هدف: حملونقل کالاهای خطرناک در شهرهای بزرگ ممکن است به بروز حوادث فاجعهباری منجر شود. ارزیابی خطر حملونقل این مواد و تعیین پیامدهای حاصل از حوادث احتمالی آنها به پیشگیری از حوادث احتمالی و مدیریت مناسبتر پیامدهای آن کمک میکند.
مواد و روشها: در این مطالعه ابتدا برای برآورد شاخص کمّی خطر از روش TRRI استفاده شد. ارزیابی و تحلیل خسارت ناشی از حوادث تخلیه ناگهانی ماده خطرناک بررسیشده با نرمافزار PHAST انجام شد. برای شبیهسازی واکنش افراد و میزان دور شدن آنها از ناحیه حادثه و مدیریت شرایط، نرمافزار Pathfinder به کار گرفته شد.
یافتهها: ارزیابی خطر حملونقل سوخت جت با استفاده از روش TRRI، خطر آن را 144 معادل سطح خطرناک برآورد کرد. تحلیل پیامد نشان داد در سناریوی تخلیه ناگهانی سوخت در شش ماهه اول سال، پیامد انفجار تانکر سوخت جت تا شعاع 120 متری امکان ایجاد خسارات غیر قابل جبران را به ساختمانهای پیرامون در پی دارد. یافتههای حاصل از شبیهسازی نشان داد در سناریوی آتش استخری، افرادی که در سناریوی تخلیه ناگهانی در نیمه اول و دوم سال کمتر از 20 ثانیه در معرض تشعشع 12.5 کیلووات بر مترمربع قرار میگیرند، دچار سوختگی درجه یک و دو نخواهند شد.
نتیجهگیری: با توجه به حملونقل قابل توجه جادهای مواد خطرناک و شدید بودن پیامد حوادث احتمالی در حملونقل درونشهری سوخت جت، طراحی زمان حملونقل ایمن مواد به همراه تعیین مسیرهای ایمنتر از خطر این حوادث خواهد کاست.
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
ایمنی