Journal of Occupational Hygiene Engineering
مجله مهندسي بهداشت حرفه اي
johe
Engineering & Technology
http://johe.umsha.ac.ir
1
admin
2383-3378
8
10.61186/johe
14
8888
13
fa
jalali
1400
2
1
gregorian
2021
5
1
8
1
online
1
fulltext
fa
رانندگی خطرناک در رانندگان اتوبوس درون و بین شهری: آیا تفاوتی وجود دارد؟
Dangerous Driving Behaviors of Intra-city and Intercity Bus Drivers: Is there any Difference?
ایمنی
Safety
مقاله پژوهشي
Research Article
<div class="rounded" style="background: rgb(238, 238, 238); border: 1px solid rgb(204, 204, 204); padding: 5px 10px; text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="font-size:14px;"><span style="color:#66cc00;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:-.1pt;">سابقه و هدف:</span></strong> </span><span style="letter-spacing:-.1pt;">رانندگان اتوبوس </span><span style="letter-spacing:-.1pt;">همچون دیگر</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"> رانندگان، مستعد رفتارهای ناایمن هستند. تصادفات رانندگی با رفتار نابهجای راننده ارتباط دارد. از آنجایی که تصادفات رانندگی در دو مسیر درون شهری و بین شهری با یکدیگر تفاوت دارد، ممکن است حداقل بخشی از این تفاوت مربوط به رفتار راننده باشد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف مقایسه رفتار رانندگی خطرناک در رانندگان اتوبوس درون شهری و بین شهری انجام شد.</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<span style="color:#66cc00;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;">مواد و روشها:</span></strong></span> مطالعه توصیفی ـ تحلیلی حاضر با استفاده از پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیکی و شاخص رانندگی خطرناک دولا (<span dir="LTR">Dula</span>) در ارتباط با 107 راننده اتوبوس درون شهری و 99 راننده اتوبوس بین شهری در شهر زنجان انجام شد. پس از گردآوری دادهها از آزمون<span dir="LTR"></span>های<span dir="LTR">t </span>، کای دو و رگرسیون خطی در محیط <span dir="LTR">SPSS 19 </span> در سطح معناداری 0/05 برای تحلیل آماری استفاده گردید.<br>
<span style="color:#66cc00;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:-.1pt;">یافتهها:</span></strong> </span><span style="letter-spacing:.2pt;">میانگین ساعت کار در هفته برای رانندگان درون شهری به طور معناداری بیش از رانندگان بین شهری بود</span><span style="letter-spacing:.2pt;">.</span> <span style="letter-spacing:.2pt;">همچنین میانگین شاخص رانندگی خطرناک و زیرشاخصهای آن به غیر از زیرشاخص رانندگی تهاجمی در رانندگان درون شهری بیش از رانندگان بین شهری بود </span><span style="letter-spacing:.2pt;">(0/05></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;">P</span><span style="letter-spacing:.2pt;">). افزون بر آن، اثر متغیر ساعت کار در هفته در مسیر درون شهری بر نمره زیرشاخص رانندگی بی</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"></span><span style="letter-spacing:.2pt;">پروا منفی بود؛ اما در مسیر بین شهری بر نمره دو زیرشاخص رانندگی احساسی/شناختی منفی و رانندگی در حالت سرخوشی، اثر مثبتی داشت </span><span style="letter-spacing:.2pt;">(0/05></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;">P</span><span style="letter-spacing:.2pt;">).</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<span style="color:#66cc00;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:.15pt;">نتیجهگیری:</span></strong></span> با وجود تعداد جرایم و فوتی<span dir="LTR"></span>های کمتر در مسیرهای درون شهری لازم است اقدامات جدیتری برای کنترل رفتارهای بیپروا در نظر گرفته شود. این اقدامات می<span dir="LTR"></span>تواند شامل: تدوین برنامههای مداخله<span dir="LTR"></span>ای برای مدیریت ساعت کاری رانندگان اتوبوس به منظور کاهش خستگی آن<span dir="LTR"></span>ها و نیز افزایش آگاهی رانندگان برای کاهش رانندگی بیپروا باشد.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></div>
<div class="rounded" style="background:#eeeeee;border:1px solid #cccccc;padding:5px 10px;"><span style="color:#66cc00;"><strong>Background and Objective:</strong></span> Bus drivers, the same as other drivers, are prone to unsafe behavior, and accidents are associated with driver’s risky behavior. Moreover, traffic accidents are different in intra-city and intercity routes, which can be at least partly due to the driver’s behavior. Therefore, this study aimed to compare the dangerous driving behavior of intra-city and intercity bus drivers.<br>
<span style="color:#66cc00;"><strong>Materials and Methods:</strong> </span>This descriptive and analytical study was performed on 107 intra-city and 99 intercity bus drivers in the city of Zanjan, Iran, using demographic characteristics form and the Dula Dangerous Driving Index. Eventually, the collected data were analyzed in SPSS software (version19) through a t-test, chi-square test, and linear regression. The p-value less than 0.05 was considered statistically significant.<br>
<strong><span style="color:#66cc00;">Results:</span> </strong>The mean weekly working hours of intra-city bus drivers are significantly higher than those of intercity bus drivers (P<0.05). Moreover, the mean of the dangerous driving index and its sub-scales, except for aggressive driving, were higher in intra-city bus drivers, compared to intercity bus drivers (P<0.05). In addition, the weekly working hours variable had a negative impact on the risky driving score in the intra-city driving routes; however, it had a negative impact on the emotional/cognitive driving subscale and a positive impact on the drunk driving subscale in the intercity driving rout (P<0.05).<br>
<span style="color:#66cc00;"><strong>Conclusion:</strong> </span>Despite the lower number of fines and deaths on intra-city routes, it is necessary to take more serious control measures for the risky behaviors of bus drivers. These include developing intervention programs to manage bus drivers’ working hours in order to reduce fatigue and raise drivers’ awareness for less risky driving behaviors.</div>
ترافیک؛ راننده اتوبوس درون شهری؛ رانندگی بیپروا؛ رانندگی پرخطر؛ شاخص رانندگی
Dangerous Driving, Dula Dangerous Driving Index, Intercity Bus Driver, Intra-City Bus Driver, Risky Driving, Traffic
1
9
http://johe.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-750-1&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Abdi
مریم
عبدی
maryamabdy1391.occ@gmail.com
100319475328460011364
100319475328460011364
No
School of Public Health, Student Research Committee, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
Shirazeh
Arghami
شیرازه
ارقامی
arghami@zums.ac.ir
100319475328460011365
100319475328460011365
Yes
Associate Professor, Department of Occupational Health and Safety Engineering, School of Public Health, & Research & Technology Group of Road Traffic Injury Prevention (RTIP) Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان
Ramadan
Fallah
رمضان
فلاح
rfv@zums.ac.ir
100319475328460011366
100319475328460011366
No
School of Public Health, Student Research Committee, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان
Hamid
Shahbazi
حمید
شهبازی
Hshahbazyohezums96@gmail.com
100319475328460011367
100319475328460011367
No
School of Public Health, Student Research Committee, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران