TY - JOUR T1 - Dangerous Driving Behaviors of Intra-city and Intercity Bus Drivers: Is there any Difference? TT - رانندگی خطرناک در رانندگان اتوبوس درون و بین‌ شهری: آیا تفاوتی وجود دارد؟ JF - umsha-johe JO - umsha-johe VL - 8 IS - 1 UR - http://johe.umsha.ac.ir/article-1-654-fa.html Y1 - 2021 SP - 1 EP - 9 KW - Dangerous Driving KW - Dula Dangerous Driving Index KW - Intercity Bus Driver KW - Intra-City Bus Driver KW - Risky Driving KW - Traffic N2 - سابقه و هدف: رانندگان اتوبوس همچون دیگر رانندگان، مستعد رفتارهای ناایمن هستند. تصادفات رانندگی با رفتار نابه‌جای راننده ارتباط دارد. از آنجایی که تصادفات رانندگی در دو مسیر درون ‌شهری و بین ‌شهری با یکدیگر تفاوت دارد، ممکن است حداقل بخشی از این تفاوت مربوط به رفتار راننده باشد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف مقایسه رفتار رانندگی خطرناک در رانندگان اتوبوس درون شهری و بین‌ شهری انجام شد. مواد و روش‌‌ها: مطالعه توصیفی ـ تحلیلی حاضر با استفاده از پرسشنامه ویژگی‌های دموگرافیکی و شاخص رانندگی خطرناک دولا (Dula) در ارتباط با 107 راننده اتوبوس درون شهری و 99 راننده اتوبوس بین ‌شهری در شهر زنجان انجام شد. پس از گردآوری داده‌ها از آزمون‌هایt ، کای دو و رگرسیون خطی در محیط SPSS 19 در سطح معنا‌داری 0/05 برای تحلیل آماری استفاده گردید. یافته‌ها: میانگین ساعت کار در هفته برای رانندگان درون‌ شهری به ‌طور معناداری بیش از رانندگان بین ‌شهری بود. همچنین میانگین شاخص رانندگی خطرناک و زیرشاخص‌های آن به‌ غیر از زیرشاخص رانندگی تهاجمی در رانندگان درون ‌شهری بیش از رانندگان بین ‌شهری بود (0/05>P). افزون بر آن، اثر متغیر ساعت کار در هفته در مسیر درون ‌شهری بر نمره زیرشاخص رانندگی بی‌پروا منفی بود؛ اما در مسیر بین ‌شهری بر نمره دو زیرشاخص رانندگی احساسی/شناختی منفی و رانندگی در حالت سرخوشی، اثر مثبتی داشت (0/05>P). نتیجه‌گیری: با وجود تعداد جرایم و فوتی‌های کمتر در مسیرهای درون ‌شهری لازم است اقدامات جدی‌تری برای کنترل رفتارهای بی‌پروا در نظر گرفته شود. این اقدامات می‌تواند شامل: تدوین برنامه‌های مداخله‌ای برای مدیریت ساعت کاری رانندگان اتوبوس به منظور کاهش خستگی آن‌ها و نیز افزایش آگاهی رانندگان برای کاهش رانندگی بی‌پروا باشد. M3 10.52547/johe.8.1.1 ER -