دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 344-334 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
3- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، ssoury93@gmail.com
چکیده:   (1574 مشاهده)
سابقه و هدف: غلظت بالای Co2 می‌تواند بر تمرکز، عملکرد فکری دانش‌آموزان و معلمان تأثیر منفی بگذارد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت هوای کلاس‌های آموزشی با استفاده از شاخص  Co2 در کلاس‌های آموزشی دانشکده بهداشت انجام گرفت.
مواد و روش‌‌ها: غلظت Co2 با استفاده از دستگاه Aeroqual در دقیقه‌های 15، 30، 60 و 90 در 9 کلاس با سه گروه از دانشجویان و در روزهای مختلف در مجموع 27 بار اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل معادلات برآورد تعمیم یافته (GEE) در مدل‌های طولی، با نرم‌افزار Stata نسخه 18 تحلیل و با استفاده از آزمون‌های تی یک نمونه‌ای با مقادیر استاندارد مقایسه شد.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که نرخ تعویض هوا از 01/0 تا 39/1 بار در ساعت متغیر بوده است که فاصله‌ی زیادی از حد استاندارد (دو بار در ساعت) داشت. در اکثر موارد، غلظت Co2 بعد از 15 دقیقه از حد مجاز بالاتر رفته و تا پایان زمان کلاس روند افزایشی ادامه داشت. بین زمان 30 تا 60 دقیقه روند غلظت داخل کلا‌س‌ها تقریبا ثابت بوده است و مجدد تا پایان کلاس روند افزایشی ادامه داشته است.
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد بر اساس شاخص Co2 و در مقایسه با استاندارد تهویه ASHRAE 62.1 و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، میزان تهویه در کلاس‌ها از مقدار کافی برخوردار نبوده است. لذا توصیه می‌شود با ارائه طرح‌های تهویه مکانیکی، به ویژه در فصول سرد سال، کیفیت هوای کلاس‌ها بهبود یابد.
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 1260 kb]   (363 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عوامل شیمیایی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.