1- ، ssoury93@gmail.com
چکیده: (301 مشاهده)
غلظت بالای CO2 میتواند بر تمرکز، عملکرد فکری دانشآموزان و معلمان تأثیر منفی بگذارد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت هوای کلاسهای آموزشی با استفاده از شاخص CO2 در کلاسهای آموزشی دانشکده بهداشت انجام گرفت.
غلظت CO2 با استفاده از دستگاه Aeroqual در دقیقه های 15، 30، 60 و 90 در 9 کلاس با سه گروه از دانشجویان و در روزهای مختلف در مجموع 27 بار اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل معادلات برآورد تعمیم یافته (GEE) در مدلهای طولی با نرم افزار Stata 18 تحلیل و با استفاده از آزمونهای تی یک نمونه ای با مقادیر استاندارد غلظت دی اکسید کربن مقایسه شد.
نتایج نشان می دهد که نرخ تعویض هوا از 01/0 تا 39/1 بار در ساعت متغیر بود که فاصله ی زیادی از حد استاندارد (2 بار در ساعت) داشت. در اکثر موارد، غلظت Co2 بعد از 15 دقیقه از حد مجاز بالاتر رفته و تا پایان زمان کلاس روند افزایشی ادامه داشت. بین زمان 30 تا 60 دقیقه روند غلظت داخل کلاس ها تقریبا ثابت بوده است. و مجدد تا پایان کلاس روند افزایشی ادامه داشته است.
مطالعه حاضر نشان داد بر اساس استاندارد تهویه ASHRAE و توصیه های سازمان بهداشت جهانی، میزان تهویه در کلاس ها از مقدار کافی برخوردار نبوده است. لذا توصیه می شود با ارائه طرح های تهویه مکانیکی، به ویژه در فصول سرد سال، کیفیت هوای کلاس ها بهبود یابد.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
عوامل شیمیایی