دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 172-166 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Gh_hashemzadeh@azad.ac.ir
چکیده:   (797 مشاهده)
سابقه و هدف: این مطالعه با هدف شناسایی و تعیین پارامترهای بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) مؤثر بر رایانش ابری در ارائه خدمات هوشمند در سیستم حمل‌ونقل ریلی طراحی و انجام شده است.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه مقطعی مبتنی بر روش دلفی و نظرات خبرگان در سیستم حمل‌ونقل ریلی در سال 1399 انجام شده است. این مطالعه در پنج گام شامل بررسی جامع متون، شناسایی و ارائه پارامترهای HSE مؤثر بر رایانش ابری در ارائه خدمات هوشمند در سیستم حمل‌ونقل ریلی و سه دور دلفی اجرا شده است. در این مطالعه 16 متخصص در زمینه HSE و حمل‌ونقل ریلی شرکت کردند. شاخص پراکندگی ضریب تغییرات (CV) و میزان مطلوبیت هر پارامتر به ترتیب 20> درصد و 4 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: بر اساس این مطالعه دلفی، 15 پارامتر مرتبط با HSE و تأثیرگذار بر فناوری رایانش ابری در ارائه خدمات هوشمند در سیستم حمل‌ونقل ریلی معرفی شدند. شاخص پراکندگی ضریب تغییرات 8.0 درصد برآورد شد. پارامترهای آینده‌پژوهی، وجود نیروی مناسب برای اشتغال و ابزارهای مدیریت منابع سرویس ابری بیشترین میزان مطلوبیت را داشتند (4.875).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه بیانگر این بود که کارکردها و چالش‌های HSE مرتبط با فناوری رایانش ابری در سیستم حمل‌ونقل ریلی می‌تواند برای تصمیم‌سازان در زمینه اثربخش کردن خدمات هوشمند در سیستم حمل‌ونقل ریلی و کاهش خطرات مرتبط با آن مفید باشد.
متن کامل [PDF 1012 kb]   (325 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.