Journal of Occupational Hygiene Engineering
مجله مهندسي بهداشت حرفه اي
johe
Engineering & Technology
http://johe.umsha.ac.ir
1
admin
2383-3378
8
10.61186/johe
14
8888
13
fa
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
6
3
online
1
fulltext
fa
بررسی و آنالیز حادثه منجر به نقص عضو حین تعمیر بیل مکانیکی به روش ترکیبی تریپود بتا (Tripod Beta) و SCAT در یک پروژه سدسازی
Analysis of the Amputation-leading Accidents during a Mechanical Excavator Repair Using the Tripod Beta and SCAT Combined Method in a Dam Construction Project
ایمنی
Safety
مقاله پژوهشي
Research Article
<div class="rounded" style="background:#d0e5ff;border:1px solid #3d81e8;padding:5px 10px;"><span style="color:#e67e22;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:10.0pt;">سابقه و هدف:</span></span></strong></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:Tahoma;"> <span style="font-size:10.0pt;">آنالیز دلایل حوادث بهمنظور پیشگیری از رخداد مجدد آنها امری ضروری میباشد. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف آنالیز دلایل حادثه بحرانی پروژه سدسازی با استفاده از روش تریپود بتا- اسکات انجام شد.<span style="letter-spacing:.15pt;"></span></span></span></span><br>
<span style="color:#e67e22;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:.15pt;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روشها:</span></span></strong></span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:Tahoma;"> <span style="font-size:10.0pt;">در این مطالعه دادههای حادثه بحرانی به روش ترکیبی تریپود بتا- اسکات تجزیه و تحلیل شدند. بدینصورت که دلایل واسط و ریشهای بهدستآمده از تریپود بتا به همراه اقدامات کنترلی پیشنهادی در جدول علت و معلولی اسکات جایگذاری گردیدند. سپس نتایج حاصل از پرسشنامه گردآوری شدند و علل وقوع حوادث از طریق آزمون کای دو بررسی گردید. رتبهبندی آنها نیز از طریق آزمون </span>Friedman<span style="font-size:10.0pt;"> صورت گرفت و براساس دلایل وقوع حادثه، اقدامات کنترلی و پیشنهادات ارائه گردید.</span><span style="letter-spacing:.15pt;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></span><br>
<span style="color:#e67e22;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></strong> </span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="font-size:10.0pt;">در پژوهش حاضر اشکالات نهان در شش گروه جای گرفتند و از مجموع موارد شناساییشده، مدیریت تعمیر و نگهداری با 25 درصد و آموزش با 20 درصد بالاترین رتبه را کسب نمودند و دستورالعملهای اجرایی با 5 درصد کمترین رتبه را به خود اختصاص دادند. تعداد 13 مورد پیششرایط نیز شناسایی شدند. مهمترین علت سطحی، بلندکردن نامناسب دستگاه (میانگین رتبه 69/2)؛ مهمترین علت ریشهای، فرسایش و استهلاک بالای بیل مکانیکی (میانگین رتبه 55/4)؛ مهمترین اقدام کنترلی، نظارت، بازرسی و کنترل عملیات (میانگین رتبه 05/5) بود. شایان ذکر است که بین دلایل سطحی و ریشهای ارتباط معناداری وجود داشت (001/0</span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">P= </span></span><span style="font-size:10.0pt;"> و ضریب همبستگی 608/0).</span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></span><br>
<span style="color:#e67e22;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span dir="RTL" style="position:relative;top:-1.0pt;letter-spacing:.15pt;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong> </span></span><span style="color:#000000;"><span style="font-family:Tahoma;"><span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;">روش ترکیبی در بسیاری از موارد نیاز سازمانها را برآورده میکند و در حال حاضر یکی از مهمترین روشهای ریشهیابی حوادث میباشد؛ از این رو </span></span><span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;">انجام مطالعات مشابه از قبیل ترکیب روش اسکات با سایر روش</span></span><span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;">ها در آنالیز دلایل حوادث سدسازی پیشنهاد میگردد.</span></span></span></span></div>
<div class="rounded" style="background:#d0e5ff;border:1px solid #3d81e8;padding:5px 10px;"><span style="color:#e67e22;"><strong>Background and Objective:</strong></span><span style="color:#000000;"> It is of utmost importance to analyze the causes of accidents to control and prevent their recurrences.This study aimed at analyzing the causes of amputation-leading accidents in a dam construction project using a Tripod beta and SCAT Combined Method.</span><br>
<span style="color:#e67e22;"><strong>Materials and Methods:</strong></span><span style="color:#000000;"> This study analyzed the data related to amputation-leading accidents using a Tripod beta and SCAT Combined Method. Initially, the interface and root causes were obtained by the Tripod beta Method and were subsequently placed in SCAT cause and effect table along with the suggested control provisions. In addition, the data were collected using questionnaires, and the effect of the causes of accidents and their ranks were evaluated using the Chi-Square and Friedman tests, respectively. Accordingly, appropriate control measures and necessary suggestions were provided in this study.</span><br>
<span style="color:#e67e22;"><strong>Results:</strong> </span><span style="color:#000000;">According to the results, the underlying causes were classified into 6 categories. Maintenance management (25%) and training (20%) obtained the first and second ranks. On the other hand, the executive instructions (5%) obtained the lowest rank. Moreover, 13 preconditions were determined in this study. The most important indirect and root causes were "inappropriate machine lifting (rank: 2.69)" and "the erosion and excessive deterioration of the mechanical excavator (rank: 4.55)", respectively. Furthermore, the most important control measure was "the inspection and control of the operation (the mean rank: 5.05)". There was also a significant relationship between indirect and root causes. A P-value less than 0.001 was considered statistically significant.</span><br>
<span style="color:#e67e22;"><strong>Conclusion:</strong></span><span style="color:#000000;"> The combined method presented in this study has met the needs of different organizations in many cases and is currently one of the most important methods to analyze the accident causes. Therefore, it is suggested to combine the SCAT with other methods to analyze the causes of accidents in dam and construction projects<span dir="RTL">.</span></span></div>
اسکات؛ تریپود بتا؛ دلایل حوادث؛ روش ترکیبی؛ سدسازی
Accident Causes, Combined Method, Dam Construction, SCAT, Tripod Beta
9
19
http://johe.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-598-1&slc_lang=fa&sid=1
saeed
karimi
سعید
کریمی
karimis@ut.ac.ir
100319475328460013812
100319475328460013812
No
School of Environment, College of Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشکده محیط زیست، پردیس فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
turaj
nasrabadi
تورج
نصرآبادی
tnasrabadi@ut.ac.ir
100319475328460013813
100319475328460013813
No
School of Environment, College of Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشکده محیط زیست، پردیس فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Saeed
Alizadeh Anbardan
سعید
علیزاده انباردان
alizadeh.hse@gmail.com
100319475328460013814
100319475328460013814
Yes
School of Environment, College of Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشکده محیط زیست، پردیس فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
zahra
kashitarash esfahani
زهرا
کاشی تراش اصفهانی
health.engineering@gmail.com
100319475328460013815
100319475328460013815
No
Water and Environmental Engineering, Shahid Beheshti University (SBU), Tehran, Iran
پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ایران