TY - JOUR JF - umsha-johe JO - johe VL - 6 IS - 4 PY - 2020 Y1 - 2020/2/01 TI - Can Exposure to Whole-body Vibration Affect the Prevalence of Musculoskeletal Disorders in Operators of Construction Vehicles? A Study in Construction Projects TT - آیا مواجهه با ارتعاش تمام بدن در اپراتورهای ماشینآلات عمرانی می‌تواند بر شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی اثرگذار باشد؟ یک مطالعه پژوهشی در پروژههای عمرانی N2 - سابقه و هدف: اپراتورهای ماشین‌آلات عمرانی به‌طور دائم در معرض ارتعاش تمام بدن قرار دارند که این امر می‌تواند منجر به بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی گردد. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی مواجهه اپراتورهای ماشین‌آلات عمرانی با ارتعاش تمام بدن و ارتباط آن با اختلالات اسکلتی- عضلانی در پروژه‌های عمرانی انجام شد. مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی می‌باشد. با استفاده از روش نمونه‌‍گیری آسان، 89 اپراتور از شش نوع ماشین (بولدوزر، کامیون، غلطک ویبره سنگین، غلطک ویبره سبک، پیکور و لودر) در دو پروژه عمرانی وارد مطالعه شدند. به‌منظور ارزیابی مواجهه با ارتعاش تمام بدن، شاخص‌های ارتعاشی (شتاب مؤثر، فاکتور قله و دوز ارتعاشی) بر‌اساس دستورالعمل‌های استاندارد ISO 2631 (International Organization for Standardization) و دستگاه ارتعاش‌سنج SVAN 958 اندازه‌گیری گردیدند. جهت ارزیابی اختلالات اسکلتی- عضلانی نیز پرسشنامه بادی مپ (نقشه بدن) به کار گرفته شد. همچنین به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های ‌Kolmogorov–Smirnov، آنالیز واریانس یک‌طرفه، ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون چند‌متغیره استفاده گردید (سطح معنا‌داری کمتر از 05/0). یافته‌ها: نتایج نشان دادند که مطابق با استاندارد OEL (Occupational Exposure Limit) میزان مواجهه با ارتعاش تمام بدن در بولدوزر (25/2 متر بر مجذور ثانیه)، کامیون (98/0 متر بر مجذور ثانیه)، غلطک ویبره سنگین (20/3 متر بر مجذور ثانیه)، غلطک ویبره سبک (45/3 متر بر مجذور ثانیه)، پیکور (11/4 متر بر مجذور ثانیه) و لودر (2/1 متر بر مجذور ثانیه) بیش از مقدار مواجهه روزانه می‌باشد. در این مطالعه بین میزان مواجهه با ارتعاش، عوامل زمینه‌ای و اختلالات اسکلتی- عضلانی، ارتباط معنا‌دار و مستقیمی مشاهده شد. نتیجه‌گیری: نتایج تأییدکننده وجود خطرات بالقوه بهداشتی برای اپراتورهای ماشین‌آلات عمرانی بودند؛ از این رو پیشنهاد می‌گردد کنترل‌های فنی و مدیریتی از جمله نصب عایق‌های مناسب ارتعاش روی صندلی‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی، تغییر شغل افراد با سابقه مواجهه طولانی با ارتعاش، برنامه کار به‌صورت چرخشی، استفاده از دستکش، کفپوش و بالشتک‌های میراکننده ارتعاش و ایجاد پروتکل‌های نظارت بر نحوه انجام کار صورت گیرد. SP - 41 EP - 49 AU - jamalizadeh, zeynab AU - asivandzadeh, ehsan AU - Zare, Khodabakhsh AU - Nazifipour, Mohammad AU - Yari, Peyman AD - Department of Occupational Health, Faculty of Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran KW - Construction Vehicles KW - Musculoskeletal Disorders KW - Whole-Body Vibration UR - http://johe.umsha.ac.ir/article-1-531-fa.html DO - 10.52547/johe.6.4.41 ER -