AU - atari, saber AU - ghorbanpour, alireza AU - seyedmehdi, seyed mohammad AU - babayi mesdaraghi, yousef TI - Effect of Continuous Training of Ergonomic on Productivity and Exposure to Ergonomic Risk Factors PT - JOURNAL ARTICLE TA - umsha-johe JN - umsha-johe VO - 6 VI - 2 IP - 2 4099 - http://johe.umsha.ac.ir/article-1-479-fa.html 4100 - http://johe.umsha.ac.ir/article-1-479-fa.pdf SO - umsha-johe 2 AB  - سابقه و هدف: آموزش اصول ارگونومی نیازی به صرف هزینه‌های مادی هم‌تراز با سایر مداخلات همچون تغییر رویه‌های کاری، استفاده از فناوری‌های جدید و بازطراحی محیط کاری ندارد. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مداوم ارگونومی بر بهره‌وری و میزان مواجهه با ریسک‌فاکتورهای ارگونومی انجام شد. مواد و روش‌‌ها: در پژوهش حاضر 51 نفر از کارکنان یکی از کارخانجات صنایع غذایی در تهران در سال 1397 با استفاده از روش نمونه‌گیری ساده انتخاب شدند و اطلاعات دموگرافیک، مواجهه با ریسک‌فاکتورهای ارگونومی (با استفاده از روش QEC (Quick Exposure Check)) و بهره‌وری (با استفاده از پرسشنامه اچیو (ACHIEVE)) آن‌ها جمع‌آوری گردید. این اطلاعات پس از یک دوره آموزشی سمعی و بصری چهار ماهه ارگونومی، مجدداً جمع‌آوری شدند. در ادامه، اثربخشی این دوره آموزشی با استفاده از آزمون t ‌زوجی مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: نیمی از کارگران در بدترین پوسچر کاری ممکن قرار داشتند. باید عنوان نمود که تعداد نفرات این گروه پیش از آموزش و پس از آن تغییری نکرده بود. از منظر آمار توصیفی، نیمی از نمونه آماری پیش و پس از آموزش در بدترین پوسچر کاری ممکن قرار داشتند؛ دو سوم از نمونه آماری نیز پیش و پس از آموزش امتیاز بهره‌وری متوسطی داشتند. هر چند تعداد افراد حاضر در طبقه‌بندی‌های ارزیابی پوسچر و بهره‌وری تغییر چشم‌گیری نداشت، اما تغییرات امتیازات نمونه‌ها به نحوی بود که نشان‌گر تغییرات معنادار آمار استنباطی در هر دو متغیر بود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادند که آموزش مداوم اصول ارگونومی در محیط کار می‌تواند باعث کاهش امتیاز کسب‌شده توسط‌ روش ارزیابی مواجهه سریع و همچنین افزایش بهره‌وری در محیط کار گردد. CP - IRAN IN - School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran LG - eng PB - umsha-johe PG - 27 PT - Research Article YR - 2019