دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 229-222 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 4001269


XML English Abstract Print


بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، ebrahimihs3@mums.ac.ir
چکیده:   (1383 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلالات اسکلتی-عضلانی ازجمله آسیب‌های تجمعی هستند که ناشی از انجام کار در شرایط خطرناک و وضعیت بدنی ضعیف در طول چند سال است. یکی از مشکلات عمده در کاربران کامپیوتر اختلالات اسکلتی-عضلانی است. مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش اصول ارگونومی به کاربران کامپیوتر در میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی پرداخته است.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی و از نظر زمانی مقطعی بود که در بین کارکنان اداری بیمارستان امام رضا (ع) مشهد انجام شد. در این مطالعه 77 نفر از کارکنان اداری و پشتیبانی به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. بعد از ارزیابی اولیه از وضعیت بدنی حین کار، برنامه مداخله آموزشی ارگونومی به‌منظور کاهش عوامل آسیب‌زای اسکلتی-عضلانی طی یک دوره سه ماهه به کاربران داده شد. ارزیابی وضعیت بدنی قبل و بعد از آموزش با استفاده از روش ارزشیابی ROSA انجام شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین سنی افراد 36.4 درصد و میانگین سابقه کاری 13.8 درصد بود. شیوع ناراحتی و درد بیشتر در ناحیه کمر (57.2 درصد) و گردن (43.8 درصد) گزارش شد و بیشترین درصد فراوانی نمره ROSA نمره 5 قبل از آموزش بود (42.3 درصد) که این درصد فراوانی بعد از آموزش به کارکنان به 9.6 درصد رسید. نمره‌های 6، 3، 4 و 2 به ترتیب 18.3، 15.7، 14.6 و7.1 درصد بیشترین تا کمترین فراوانی را داشتند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه اهمیت آموزش اصول ارگونومی را استفاده از سیستم‌های کامپیوتر در کاهش اختلالات اسکلتی-عضلانی نشان داد و مشخص شد با آموزش صحیح می‌توان سطح اختلالات اسکلتی-عضلانی را در این گروه مشاغل به حداقل رساند.
 
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 1014 kb]   (670 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.