دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 65-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- قطب علمی آموزشی بهداشت حرفه ای، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، m.habibi@umsha.ac.ir
چکیده:   (7442 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به افزایش روزافزون استفاده از مواد شیمیایی در آزمایشگاه‌های دانشگاهی، نیاز به ابزاری جهت سنجش آگاهی افراد نسبت به برچسبگذاری، خطرات و ویژگیهای مواد شیمیایی موجود در آزمایشگاهها احساس میشود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه سنجش آگاهی دانشجویان از خطرات مواد شیمیایی انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: مطالعه حاضر در دو مرحله طراحی و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه پژوهشگرساخته در سال 1398 انجام شد. برای بررسی روایی از نظر 10 متخصص موضوعی ضریبهای CVR (Content Validity Ratio) و CVI (Content Validity Index) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت.
یافته‌ها: 33/58 درصد از شرکتکنندگان زن و 67/41 درصد مرد بودند. میانگین (انحراف معیار) سنی شرکت‌کنندگان 61/20‌ (998/0) سال بود. در مطالعه حاضر شاخص روایی محتوا معادل 938/0 تعیین شد. ضریب آلفای کرونباخ نیز برابر با 728/0 به‌دست آمد که این مقادیر مطلوب میباشند.
نتیجه‌گیری: با توجه به مناسببودن شاخصهای روایی و پایایی پرسشنامه میتوان از این ابزار برای سنجش آگاهی افراد در زمینه خطرات مواد شیمیایی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1367 kb]   (2660 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.