XML English Abstract Print


استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، Svarmazyar@qums.ac.ir
چکیده:   (162 مشاهده)

مقدمه: با توجه به تأثیر رضایت از تجهیزات آموزشی و احساس راحتی و آرامش در حین حضور در کلاس درس بر یادگیری، تمرکز و افزایش بهره ­وری، لزوم وجود یک پرسش­نامه با روایی و پایایی مناسب­­ جهت تعیین رضایت­مندی دانشجویان از صندلی­ های آموزشی احساس می­شود. لذا هدف مطالعه­ ی حاضر طراحی و اعتبارسنجی پرسش­نامه­ی رضایت­مندی دانشجویان از صندلی ­های آموزشی بود.

روش بررسی: این مطالعه­ ی توصیفی در دو فاز طراحی و بررسی روایی و پایایی پرسش­نامه­ ی رضایت­مندی و تعیین نقطه برش آن در سال 1395 انجام گرفت. به­ منظور بررسی روایی محتوایی، از دو ضریب CVR و CVI و جهت تعیین پایایی بیرونی و درونی، از روش آزمون-بازآزمون و آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تعیین حساسیت، ویژگی و نقطه برش نیز از منحنی ROC استفاده گردید.

یافته ­ها: شاخص روایی محتوا 0.798 محاسبه شد که این عدد یک عدد قابل قبول برای پرسش­نامه می­ باشد. آلفای کرونباخ 0.799 و همبستگی بین سؤالات در سری اول و دوم در سطح معناداری قابل قبول بود (0.825=r با 0.000=p-value). در تست تشخیصی ROC، نقطه­ی برش با حساسیت و ویژگی  80.9% و 46.2%، 35.5 به­دست آمد و سطح زیر منحنی در این نقطه برش 0.65 بود.

نتیجه­ گیری: بنا بر نتایج این مطالعه، در بررسی شاخص ­های روایی و پایایی مرتبط با پرسش­نامه­ی محقق­ ساخته­ ذکر شده مشخص گردید که این پرسش­نامه از روایی و پایایی مناسبی در بررسی میزان رضایت­مندی از صندلی آموزشی برخوردار می­باشد و حتی می­توان از آن جهت ارزیابی هر گونه صندلی اداری، دانش ­آموزی استفاده نمود. 

واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، رضایت، صندلی
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي