دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1396 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 49-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taherkhani F, Mirzaebrahim tehrani M, Malmasi S. safety risk management based on fuzzy logic at underground projects. johe. 2017; 4 (3) :49-62
URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-288-fa.html
طاهرخانی فرهاد، میرزا ابراهیم طهرانی مهناز، ملماسی سعید. ارزیابی ریسک های ایمنی بر اساس منطق فازی در پروژه های ساخت مترو. مجله مهندسي بهداشت حرفه اي. 1396; 4 (3) :49-62

URL: http://johe.umsha.ac.ir/article-1-288-fa.html


استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ، tehrani.mah@gmail.com
چکیده:   (980 مشاهده)

مقدمه:سازمان، شرکت های تولیدی و غیر تولیدی و واحدهای عمرانی همواره با بروز حوادث و لزوم انجام ارزیابی ریسک صحیح همراه هستند. یکی از این موارد فرآیند ساخت متروهای شهری می باشد که با توجه به ماهیت کاری آن نیازمند توجه ویژه ای می باشد و وقوع حوادث در آن همواره به چشم می‌خورد. اما همان طور که از تعریف ریسک آشکار می باشد، ریسک همواره با عدم قطعیت همراه است. بر همین اساس باید به این مهم توجه داشت که انجام محاسبات ارزیابی ریسک باید منطبق بر اصولی باشد که بتواند این عدم قطعیت را پوشش دهد. یکی از مهترین روش های موجود در این زمینه می تواند بهره گیری از محاسبات ریسک به روش منطق فازی باشد که می تواند پاسخ مناسبی را در صورتی که همراه با دریافت نظرات خبرگان باشد، به منظور برآورد ریسک احتمالی وقوع حوادث به همراه داشته باشد.
روش بررسی: در این مقاله ابتدا شناسایی خطرات شغلی موجود در ساخت پروژه های مترو انجام پذیرفت سپس اولویت بندی و رتبه بندی خطرات شناسایی شده بر اساس میزان درجه اهمیت به روش تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام گرفت و در نهایت با بهره گیری از روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی فازی رتبه بندی بر روی ریسک های ایمنی ساخت مترو صورت گرفته است.
یافته ها: نتایج نشان می دهد که عمده ترین ریسک فاکتور های این عملیات به ترتیب اولویت شامل ریزش آوار در هنگام حفاری،تصادم ماشین آلات با نیروی انسانی خطرات مرتبط با عملیات شاتکریت ونشت آب های سطحی و زیر زمینی می باشد.
نتیجه گیری: در مقاله حاضر مدلی جدید برای محاسبه میزان احتمال وقوع رویداد فرموله گردید که تا کنون در مطالعات دیگر به آن پرداخته نشده بود. در نهایت جهت تقلیل میزان ریسک پروژه از طریق حذف ریسک فاکتورهای بالا میتوان اقدامات موثری را به انجام رساند.
 

متن کامل [PDF 1401 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مهندسی بهداشت حرفه ای می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Occupational Hygiene Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb